Kort Nieuws

Design-OscarDe ‘stijlvolle opvolger van de foto op canvasdoek’, Xpozer, heeft een prestigieuze Red Dot Award 2011 gewonnen als één van ‘s wereld beste productontwerpen.

Van Os en Van der Veld zijn overigens niet de enige oud-TU’ers die een Red Dot ontvingen; ook IO-alumnus Heleen Willemsen van Babybloom Healthcare viel in de prijzen met haar kind-, ouder- en verzorgervriendelijke couveuse.

www.xpozer.com

Ambulances
De gemeente Delft is niet van plan de TU te bewegen duidelijker aan te geven waar bezoekers van de unit sport en cultuur moeten parkeren. Volgens de gemeente is het helder waar wel en waar niet geparkeerd mag worden. Dat antwoordt het college van burgemeester en wethouders (b&w) op vragen van Onafhankelijk Delft. Die fractie viel over de grote hoeveelheid parkeerboetes die begin dit jaar zijn uitgedeeld in drukke weekenden op het sportcentrum. Onafhankelijk Delft vond dat verkeersborden en betegeling niet goed aangeven dat er een parkeerverbod geldt. B&w laat de fractie weten dat de handhaving op het terrein op verzoek van de TU is aangescherpt. De oorzaak daarvan ligt in twee incidenten op het sportcomplex, schrijft b&w, in het weekend van 8 en 9 januari. Eerst moest een ambulance het terrein op voor een reanimatie, later moest een ambulance komen voor een gecompliceerde botbreuk. “In beide situaties was het voor de ambulancedienst praktisch onmogelijk het terrein te bereiken.”

,

Buitencollege
De eerste dag van de lente was eigenlijk te mooi om binnen te zitten. Dat vonden studenten van het bachelorvak beleid, economie en recht in transport en logistiek ook. Ze vroegen hun docent Jan Anne Annema spontaan of hij het college buiten kon geven. Annema zag dat wel zitten en zo geschiedde.

,

Glazen Huis
Het Glazen Huis in 2012 naar Delft? De ondernemersvereniging van de binnenstad ziet het wel zitten en maakte een bidbook. Daarin staat omschreven wat Delft als stad te bieden heeft aan 3FM Serious Request. Afgelopen dinsdag reisden ondernemers, jongeren en het TU Delft Nuna Solar Team naar Hilversum om het bidbook te overhandigen. Op 29 april wordt bekend of het Glazen Huis volgend jaar in Delft, Enschede, Kerkrade of Sittard-Geleen staat.

Owee-thema
The Delft Experience. Dat is het thema van de Ontvangstweek 2011. Ieder Owee-bestuur wordt geacht zijn eigen leus te bedenken. Voorzitter Pim Pelt denkt dat The Delft Experience de hele Owee omvat. “Het studentenleven, de studentikoze sfeer, maar ook de stad, kennis en intelligentie. Alles zit erin”, filosofeert hij. Ook in het logo – een boom – komen alle facetten van Delft terug, verzekert hij. De Owee vindt dit jaar plaats van 22 tot 25 augustus.

www.owee-tudelft.nl

The Thor rugby players who score their first-ever try (placing the ball on the ground behind the end-line) must quickly get undressed when the match ends and run a lap around the field dressed only in their socks and rugby cleats. Meanwhile, the other players on the team are eager to help should the player in question hesitate getting undressed. They then run behind their teammate while singing the Zumba song: ‘I kama zimba, zimba zimba / I kama zimba, zimba zee’, which is in fact an old white South African song dating from the time of Boer War and was sung to humiliate the vanquished Zulus. The song was later transformed into a children’s song.
‘Take ‘em down, zumba/zulu warrior’, goes the line sung as the Thor rugby player is taking his pants off. “The correct lyrics aren’t so important to us; it’s more about the ranting”, says Thor player, Fanny Ruter. “The tradition is especially common among student teams, but the details vary. Although you can be sure that beer is drunk during this and guys run around naked. Rugbyers are often known to go to parties wearing kilts with no underwear.” There are also clubs where toilet paper is stuck between a guy’s buttocks and lit on fire. Or his ass is spanked until a blue bruise appears. “But at Thor we’re a bit tamer than that. Our women’s teams don’t partake in this tradition, although there are some who would like to.”
Student rugby players do love to sing though, and Thor is no different. Each new member of the Thor team gets a book of song lyrics to memorize. The crudity level of these lyrics can be quite high. “The cruder the better. But unfortunately some women also sing along. There are some lyrics in there that really make you blush with shame.”

Design-Oscar
De ‘stijlvolle opvolger van de foto op canvasdoek’, Xpozer, heeft een prestigieuze Red Dot Award 2011 gewonnen als één van ‘s wereld beste productontwerpen. Oud-werktuigbouwkundestudenten en technostarters Clemens van Os en Ivan van der Veld bedachten het opspansysteem om grote foto’s op te hangen zonder lijst. Xpozer ontving de ‘Oscar voor design’ vanwege zijn design en gebruiksgemak. De prijs wordt jaarlijks toegekend door het Duitse Design Zentrum Nordrhein Westfalen. Op 4 juli mogen de ondernemers hun erkenning in ontvangst nemen. De Xpozer wordt dan vier weken lang tentoongesteld in het Red Dot Museum. In november 2010 ontvingen de technostarters ook al de Nederlandse GIO-designerkenning.

www.xpozer.com

Ambulances