Kort Nieuws

ExcellentWel hoogleraar zijn, maar zonder managementwerk en onderwijstaken. Dat is het gelukkige lot van dr. Andrei Metrikine van Civiele Techniek en Geowetenschappen.

,Science Port

Aan weerszijden van de A13 komen, als het aan Science Port Holland ligt, bedrijvenparken voor kennisintensieve industrie. Behalve het wetenschapspark Technopolis ten zuiden van de TU-campus, maakt ook de locatie Schieveen nabij Rotterdam Airport deel uit van het plan. Maandag zullen collegevoorzitter Van den Berg en burgemeester Opstelten van Rotterdam de aftrap geven in aanwezigheid van staatssecretaris van economische zaken Heemskerk. Met de nabijheid van twee universiteiten hoopt men R&D-afdelingen te trekken.

,Bouwkunde leeft

De ideeënprijsvraag ‘Building for Bouwkunde’ leeft wereldwijd. Vanuit de hele wereld is gereageerd op de vraag met ideeën te komen voor een nieuw pand. In totaal zijn er 460 inzendingen binnengekomen, zo meldt projectleider Agnes Wijers. Dat zijn er zo veel, dat het tijdschema voor de verdere gang van zaken ongeveer een maand is opgeschoven. De (internationale) juryleden komen pas op 14 januari bij elkaar en het vermoeden is dat zij rond 21 januari de genomineerden bekendmaken. Oorspronkelijk zou dat in de tweede helft van december al gebeuren. Wanneer de ceremonie plaatsvindt, is nog niet bekend. Een team analyseert eerst de plannen die zijn ingestuurd. Voor 14 januari wordt daar niets over naar buiten gebracht. De jury besluit aan de hand van de inzendingen nog hoe zij het prijzengeld van zestigduizend euro verdeelt.

,Elektroprofessor

Elektriciteitsnetwerken zullen in de nabije toekomst sterk veranderen, verwacht prof.dr.ir. Margot Weijnen van de afdeling infrastructures systems and services van de faculteit TBM. De deelaanstelling per 1 december van de expert prof.dr.ir Marija Ilíc (1951) ziet ze daarom als grote aanwinst. Ilíc voert de leerstoel control of future electricity network operations voorlopig voor vijf jaar. Ze blijft ook verbonden aan de Carnegie Mellon universiteit in Pittsburgh, waarmee de TU al samenwerkt.

,De beste

Dawid Strebicki van bouwkunde is vorige week verkozen tot beste afstudeerder van de TU. Hij won met zijn ontwerp van een scholencomplex vlakbij het IJplein in Amsterdam Noord. Volgens begeleiders Mechthild Stuhlmacher en mentor bouwtechnologie Sjap Holst getuigt zijn ontwerp van ‘diepgaand nadenken over de rol van de school in de stad en het karakter van een (ideale) onderwijsinstelling’.
Alle prijswinnars kregen een oorkonde, een bronzen legpenning en een cheque ter waarde van duizend euro. Als winnaar kreeg Strebicki nogeens een sculptuur en duizend euro. Strebicki deed mee aan de MSc3/4-studio ‘Back to school’, georganiseerd door de leerstoel interiors. ‘Onze docenten hadden het onderzoeksthema en het programma al klaar. We deden allemaal hetzelfde project, alleen met onze eigen invulling. Dus we hoefden geen voorwerk meer te doen’, zei hij in Delta 35.

,Nieuwe snack

‘Een drankje in een unieke verpakking’, dat is het meest concrete dat vijfdejaars student industrieel ontwerpen Jasper Hartong kwijt wil over zijn winnende inzending voor snoepfabrikant Mars. Hartong deed samen met jaargenoten Priscilla Huang en Michel Boerrichter mee aan de ideeënwedstrijd ‘Battle of Concepts’. Mars had een oproep geplaatst voor een tussendoortje van de toekomst, dat energie zou moeten geven. Hartong bedacht toen dat energie niet uit koolhydraten, maar uit rust zou kunnen komen. Dat leverde 1200 euro op.

,Ingenieursverkiezing

Wie scoort het best in persoonlijkheid, ondernemerschap en innoverend vermogen? Maandag is dat de vraag bij de verkiezing van de ‘Ingenieur van het Jaar’ op de Kivi Niria Ingenieursmanifestatie in de Haagse Hogeschool. De jury heeft een voorselectie gemaakt van drie dertigers, van wie er twee uit Delft komen. Het zijn ir. Job Nijman (Fugro Water Services), ir. Saskia Rijtema (Heerema Marine Contractors) en ir. Jan van der Tempel (TU).

www.ingenieursmanifestatie.nl

,Hiphopinje

Het cultuurcentrum houdt op 4 december workshops voor hiphoppers-to-be, ‘Hiphopinje’. Rapper Grootmeester Jan, bekend van de hiphopformatie D.A.C., laat de truc zien om goede teksten te schrijven. In andere workshops leer je een beat te maken, of mag je scratchen op de draaitafel. Wie dan nog energie heeft, kan er ook nog een paar stoere passen bij leren. Dat komt goed van pas tijdens het aansluitende feest.

Excellent

Wel hoogleraar zijn, maar zonder managementwerk en onderwijstaken. Dat is het gelukkige lot van dr. Andrei Metrikine van Civiele Techniek en Geowetenschappen. Het hoofd van de onderzoeksgroep wave mechanics is benoemd tot Antoni van Leeuwenhoekhoogleraar (AvL). De van origine Russische onderzoeker is volgens de benoemingscommissie niet alleen succesvol in zijn eigen vakgebied, hij springt ook flexibel in op interessante niches daarbuiten.

Science Port

Bouwkunde leeft