KNAW schorst Leidse hoogleraar

Een om wangedrag en intimidatie in opspraak geraakte Leidse hoogleraar sterrenkunde is geschorst door wetenschapsgenootschap KNAW. Hij heeft daarop zijn lidmaatschap opgezegd.

De hoogleraar sterrenkunde werd eerder in oktober na jarenlang intimiderend gedrag op non-actief gesteld door de Universiteit Leiden. “Het bericht van de Universiteit Leiden over het ernstig ongewenste gedrag van haar hoogleraar is ook bij de KNAW hard aangekomen”, staat op de website van het wetenschapsgenootschap. “In eerste instantie gaat ons hart uit naar de slachtoffers, op wier levens deze zaak een enorme impact heeft.”

Overigens is de hoogleraar ook uit de adviesraad van onderzoeksfinancier NWO verdwenen. Tot vorige week stond hij nog in het rijtje namen op de website. Ook het Europese sterrenkundecentrum ESO, waaraan hij tien jaar leiding gaf, heeft verklaard dat hij er niet meer welkom is.

De hoogleraar is het oneens met de maatregelen van de Universiteit Leiden. “Wel zie ik in dat ik in de afgelopen periode zo nu en dan onaangenaam en ongeduldig ben geweest op een ouderwetse manier, die niet meer past in de huidige tijdgeest.” (HOP, BB)

HOP Hoger Onderwijs Persbureau

redactie@hogeronderwijspersbureau.nl