Rankings

Keuzegids: steeds meer Engelstalige opleidingen

Ondanks alle kritiek op de internationalisering van het hoger onderwijs is het bacheloronderwijs aan de universiteiten steeds vaker in het Engels.

Klinische technologie is opnieuw de best scorende bachelor van de TU in de Keuzegids. (Foto: Justyna Botor)

Het bacheloronderwijs in het Engels gaat van 43 procent in collegejaar 2021 naar 47 procent in 2024. Dat staat in de nieuwe Keuzegids Universiteiten 2024.

Van alle universitaire bachelors is 34 procent uitsluitend in het Engels te volgen; nog eens 13 procent biedt naast het Engelstalige programma een Nederlandstalige variant aan. Relatief de meeste opleidingen in het Engels zijn te vinden in interdisciplinaire studierichtingen, en bij economie & bedrijf en techniek & ontwerp.

De internationalisering is ook zichtbaar bij opleidingen met beperkte toelating. Daar is inmiddels een op de drie studenten internationaal: 33 procent, tegen 28 procent in 2020.

Ranglijst

In de ranglijst van universiteiten met de beste bacheloropleidingen is Utrecht opnieuw de nummer één van de ‘brede’ universiteiten. De voorsprong op de Radboud Universiteit Nijmegen en de Universiteit Leiden is dit jaar wat groter. De Universiteit van Amsterdam is wederom hekkensluiter.

Bij de ‘overige’ universiteiten blijft Wageningen Universiteit (WUR) bovenaan, maar is het verschil met de Open Universiteit kleiner geworden. Opvallende stijger is de TU Eindhoven, die drie punten hoger scoort dan vorig jaar. De TU Delft sluit net als vorig jaar de rij. Per opleiding scoort de TU in de meeste gevallen rond het landelijk gemiddelde. Een enkele opleiding komt iets hoger of lager uit. Over het algemeen liggen de scores van de universiteiten dicht bij elkaar. Tussen de 57 en 63,5 punten. De Open Universiteit en WUR scoren in deze categorie het hoogst met 68,5 en 70 punten.

Rakings Keuzegids 2024

In de Keuzegids krijgen bacheloropleidingen een beoordeling van minimaal 20 en maximaal 100 punten. De redactie van de Keuzegids staat vanwege copyright niet toe dat Delta alle (deel)scores per opleiding deelt. Van de 16 Delftse opleidingen scoren er 10 tussen de 60 en 70 punten. Dat is er een meer dan in de vorige Keuzegids. Net als vorig jaar is klinische technologie de best beoordeelde bachelor met 80 punten, 9 punten meer dan in de vorige editie. De opleiding met de laagste score is civiele techniek met 47 punten. In de Keuzegids 2023 eindigden applied earth sciences en industrieel ontwerpen gezamenlijk op de laatste plaats.

De redactie van de Keuzegids baseerde zich in deze editie op de mening van ruim 289 duizend studenten die dit voorjaar de Nationale Studenten Enquête invulden. Zij gaven cijfers voor de inhoud van hun opleiding, hun docenten, de toetsing, de sfeer en de manier waarop ze worden voorbereid op hun loopbaan.

Daarnaast weegt mee hoeveel studenten doorstromen naar het tweede jaar en of ze binnen vier jaar zijn afgestudeerd.

HOP, Hein Cuppen / Delta

HOP Hoger Onderwijs Persbureau