Ja/Nee

Een speeltoestel bestaande uit zeven pilaren met LED-schermen, de Memo, werd woensdag 9 april in het Delftse fieldlab in gebruik genomen. Met het apparaat kunnen kinderen en ouderen samen of apart spellen spelen.

Met de door promovenda Fenne van Doorn (IO) ontwikkelde methode van co-research konden kinderen elkaars ervaringen onderzoeken.

1. Gebruikers inzetten als onderzoeker is een nieuw onderzoeksgebied.

2 De Memo is door de co-research van de kinderen veel beter geworden.

3 Co-research maakt producten evalueren goedkoper.

nee

4 Doordat gebruikers elkaars bevragen en analyseren, kom je meer te weten over gebruikerswensen dan wanneer een producent dat doet.

5 Op welke vraag wilt u terugkomen?

“Op vraag 4. Gebruikers hebben toegang tot elkaar, meer dan producten. Ze spreken elkaars taal en kennen elkaar. Dus zijn ze eerlijker over hun ervaringen. Tijdens hun gesprekken zit ik er niet bij. De kinderen krijgen een camera of een voicerecorder en een onderzoeksboekje mee. Zo krijg je een inspirerend inkijkje in wat ze echt vinden. Voor de kinderen is co-research stimulerend. De rol van onderzoeker vinden ze heel leuk, ze maken echt een ontwikkeling door. Ze komen zelf uiteindelijk tot een meer gefundeerde mening. Dat maakt ze interessant voor de producent.”