IO-ers vallen in de prijzen op hoofdkwartier van Apple

In de week dat zowel Time als Elsevier hun hoofdartikel besteedden aan Internet, presenteerden negen universiteiten in Cupertino hun projecten met hetzelfde thema. Apple had de universiteiten uitgenodigd een educatieve toepassing te bedenken voor informatie van Internet, waarbij gebruiksvriendelijkheid voorop stond.

Opvallend was het verschil in de keuze van doelgroep tussen de Europese en Amerikaanse universiteiten. De Europeanen bleken meer sociaal gericht. Zo was de Delftse inzending van studenten industrieel ontwerpen en een informaticus, bedoeld voor ziekenhuispatiënten. Met Nightingale kunnen zij informatie opvragen, bijvoorbeeld over hun voorgeschreven dieet, of ‘praten’ met hun medepatiënten in chat boxes. Andere voorbeelden waren de interface voor mensen met dyslexie (woordblindheid) uit Engeland, en het culturele uitwisselingsprogramma via het computernet uit Zweden.

,,Het valt op hoe veel gebruikers behoefte blijken te hebben aan ronde computerschermen”, constateerde S.J. Mountford, hoofd van Apple’s Advanced Technology Group en initiatiefneemster voor de competitie. Het ronde beeldscherm vormde ook een essentieel onderdeel van het Delftse Nightingale-concept. ,,Helaas zijn ronde schermen in de produktie onbetaalbaar”, voegde Mountford er aan toe.

Tijdens een stijlvol diner in de open lucht, met uitzicht over de Silicon Valley, werden de prijzen uitgereikt. ,,Het niveau van de ontwerpen is de afgelopen drie jaar steeds hoger geworden”, glunderde Mountford. ,,Als het zo doorgaat verlies ik mijn baan aan deze studenten”, loog ze verder, want op dat moment had ze al een nieuwe baan aanvaard bij Interval, een ander high tech bedrijf in de vallei.

De andere twee nominaties gingen naar de universiteiten van New York en Stanford. De eerste maakte indruk met een portable systeem voor kunst-restaurateurs. Met het systeem Theo is het mogelijk gedetailleerde informatie over beschadigde kunstwerken op te slaan of op te vragen via Internet.

De universiteit van Stanford speelde in Cuppertino bijna een thuiswedstrijd met een ontwerp voor een apparaatje voor kinderen, die daarmee spelenderwijs met Internet vertrouwd zouden kunnen raken.

De deelnemende studenten werd nog een blik gegund op de laatste Apple-produkten. In hardware is dat de nieuwe homecomputer die ook muziek afspeelt en met zijn elegante zwarte vorm meer lijkt op een hifi-installatie. De laatstedoorbraak in software heet Quick Time Virtual Reality, waarbij je een virtuele ruimte creëert door simpelweg een aantal foto’s van die ruimte in te voeren. (D.v.d.L)

IO-studenten hebben eind vorige maand in het Apple-hoofdkwartier in Cupertino, Californië, met hun Nightingale-ontwerp een prijs voor de beste presentatie gewonnen. De Delftenaren deelden de eer in het Interface Design Project met vertegenwoordigers van twee Amerikaanse universiteiten. ,,De gepresenteerde ontwerpen zijn een klap in het gezicht van de gevestigde ontwerpers”, luidde het commentaar van een Amerikaans televisie-station.