Instellingstarief voor vluchtelingstudent blijft

Vluchtelingstudenten zonder verblijfsvergunning moeten ook in de komende jaren instellingscollegegeld betalen. Dat heeft een nipte meerderheid in de Tweede Kamer dinsdag besloten.

Studenten in afwachting van een verblijfsvergunning horen bij de ‘internationale studenten’, waardoor zij niet aanmerking komen voor het wettelijke collegegeld, dat dit jaar 2.314 euro bedraagt. Zij moeten het instellingscollegegeld betalen. De TU Delft heeft dat voor het komende collegejaar vastgesteld op 15.950 euro voor bachelorstudenten en 20.560 euro voor masterstudenten.

Ook jongeren die hier zonder papieren zijn opgegroeid, bijvoorbeeld omdat hun ouders hier illegaal naartoe zijn gekomen, kunnen hier niet tegen het normale tarief studeren.

Vluchtelingen uit Oekraïne kunnen momenteel wel tegen het wettelijke collegegeldtarief studeren in Nederland, voor hen zette  universiteiten en hogescholen op eigen kosten een regeling op. Maar eigenlijk zou er een structurele oplossing moeten komen, vinden de instellingen.

Hoewel minister Dijkgraaf (Onderwijs, D66) ook verandering wil, denkt hij dat een laag collegegeld ‘een aanzuigende werking’ op vluchtelingen kan hebben. Bovendien werkt het kabinet volgens hem aan een “fundamentele heroriëntatie op het asielbeleid”. Dat proces wil hij niet doorkruisen met een besluit over het collegegeld van asielzoekers. (KB, HOP)

HOP Hoger Onderwijs Persbureau

redactie@hogeronderwijspersbureau.nl