Buiten de campus

Inspectie wist niet van stop op internationals

De Universiteit van Amsterdam (UvA) heeft als eerste universiteit het aantal internationals beperkt binnen een opleiding. Dat mocht eigenlijk niet, maar de inspectie greep niet in.

De UvA kwam in 2022 met een quotum voor de Engelstalige variant van de bachelor psychologie. Het universiteitsbestuur wilde daarmee het aandeel Nederlandse studenten vergroten. Dat heeft gewerkt, meldt Het Parool. Het aandeel eerstejaars psychologiestudenten dat Nederlands spreekt is gegroeid van 29 naar 53 procent.

Demissionair onderwijsminister Robbert Dijkgraaf wilde eigenlijk dat universiteiten zouden wachten totdat de wet is aangepast. Hij wil hun instrumenten geven, waaronder een numerus fixus voor Engelstalige trajecten, om de internationale instroom in banen te leiden.

De UvA wachtte niet. De onderwijsinspectie had verwacht dat het experiment geen doorgang zou vinden nadat Dijkgraaf de universiteit had teruggefloten, stelt een woordvoerder. “We dachten dat het alleen een intentie was. Nu blijkt dat het voornemen is waargemaakt. We zoeken uit wat we hiermee gaan doen.” (HOP, PvT)

HOP Hoger Onderwijs Persbureau

redactie@hogeronderwijspersbureau.nl