IND: Recordaantal niet-Europese studenten

Het aantal studenten van buiten Europa dat in september begint aan een opleiding in Nederland, ligt hoger dan ooit. Dat verwacht de Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND). In de eerste maanden van het jaar, tot en met juli, ontving de IND 17.870 aanvragen voor een verblijfsvergunning in verband met een studie. Dat zijn er ruim twaalfhonderd meer dan in 2022. Het aantal aanvragen van internationale studenten stijgt al jaren.

De meeste van deze studenten komen volgens de IND uit China, India, de Verenigde Staten, Turkije en Indonesië. Gemiddeld krijgt 98 procent van hen inderdaad een verblijfsvergunning, staat in het persbericht

De internationalisering van het hoger onderwijs ligt gevoelig, vanwege de volle collegezalen, de woningnood en de problemen met het taalniveau van studenten. Met name de universiteiten trekken veel studenten uit andere landen. Sommige partijen, zoals Nieuw Sociaal Contract van Pieter Omtzigt, vinden dat vooral de bacheloropleidingen in principe Nederlandstalig zouden moeten zijn.

Afgelopen studiejaar verbleven hier zo’n 5.600 Chinese studenten en 3.500 studenten uit India, maar de meeste internationale studenten komen uit andere Europese landen, met name Duitsland. Vorig jaar studeerden er bijna 23 duizend Duitsers in Nederland. Op flinke afstand volgt Italië met 7.600 studenten. (HOP, BB)

HOP Hoger Onderwijs Persbureau

redactie@hogeronderwijspersbureau.nl