Campus

‘Ik werk alleen met mensen die beter zijn dan ik’

Alles op het internet gaat snel. ,,Ik lees gemiddeld vijf uur per dag om bij te blijven”, stelt prof. Peter Keen, een vermaarde IT-consultant uit Amerika. Zijn werk in Delft heeft hij al weer af als hij volgende week zijn inaugurele rede houdt.


Hoofdstuk 2

Vanwege zijn kennis en ideeën komt Peter Keen veel over de vloer bij de top van het Amerikaanse bedrijfsleven. Keen: ,,Bedrijven vragen me regelmatig: ‘is onze IT-strategie wel oké?’ Want ze weten het écht niet.” Een ‘IT-goeroe’ wordt hij wel daarom wel genoemd, maar zelf houdt hij niet van die term. ,,Ik ben adviseur.”

De paar weken in juni en oktober van dit jaar dat Keen voor zijn gasthoogleraarschap in Delft was, zat zijn agenda bomvol: workshops over Schiphol, toespraken, brainstormbijeenkomsten, en wat hijzelf heel belangrijk vindt: meedenken met studenten en promovendi.

Als eerste ‘internationaal bekende persoonlijkheid’ bekleedt Keen de nieuwe Cor Wit-wisselleerstoel. Deze leerstoel is vernoemd naar de voormalige KPN-voorman en wordt ook gefinancierd door KPN. De leerstoel moet ‘de maatschappelijke bewustwording van de mogelijkheden en effecten van de telecommunicatie’ bevorderen.

Om geen tijd te verliezen kwam Keen al in het voorjaar een tijdje naar Delft om zijn werk te beginnen. Zijn inaugurele rede komt op het moment dat hij al bijna klaar is in Delft.

Geboren in Engeland, studeerde Keen af in Engelse taal en letterkunde op Oxford. Hij ontdekte dat in zijn vakgebied geen werk was en werd eerst leraar op een basisschool en later bij toeval programmeur. Na drie jaar werken in Londen won Keen een studiebeurs voor een willekeurige Amerikaanse universiteit. ,,Ik koos voor Harvard, want dat was de enige Amerikaanse universiteit waar ik wel eens van had gehoord”, bekent Keen. Na het behalen van zijn MBA in organisational behaviour, werkte hij onder meer voor Stanford, MIT en Harvard voordat hij zich toelegde op zijn advieswerk.
Amazon

,,Mijn werk bestaat uit het uitleggen van technologie aan zakenmensen en het uitleggen van zakendoen aan techneuten. Ik probeer een nieuwe common sense te creëren. Dingen die een kwartier nadat je ze hebt gehoord volstrekt logisch zijn, maar waar je daarvoor nooit aan gedacht zou hebben.” Keen geeft een voorbeeld: ,,Een paar jaar geleden was er ineens het elektronisch bankieren. Tegenwoordig hoor je die term niet meer. Dat klanten kunnen bankieren via de telefoon of internet is gewoon een onderdeel van elke normale bank geworden. Zo is nu het zakendoen op internet, e-commerce, in opmars. Veel mensen realiseren zich niet dat dit binnenkort de normale manier van zakendoen is.”

Volgens Keen zitten we momenteel in ‘hoofdstuk twee’ van hetinternetverhaal. Hoofdstuk één was de techniek, de race naar dot.com: elk bedrijf moest op het net. Tegenwoordig gaat het om wat je daar uitvoert en de toegevoegde waarde die internet kan brengen. Keen noemt dat dot.value. Bedrijven als Amazon.com die vier jaar geleden niet eens bestonden, domineren nu het denken binnen de gehele bedrijfstak. ,,Je moet je bedenken dat de bedrijven die over vijf jaar het meest interessant zijn, nu nog niet eens bestaan.”

Toch waagt Keen zich zelf niet aan voorspellingen: ,,Ik anticipeer. Als je met de beste mensen samenwerkt dan vang je ook de vroege waarschuwingssignalen op. Zo is er bijvoorbeeld de kwestie van belasting op goederen die via internet worden verkocht: waar hef je die? Bij de klant in Europa of bij de verkoper in Amerika? Daarvan zeg ik: dit wordt binnenkort heel belangrijk.”

Samen met prof.dr. Henk Sol houdt Keen zich in Delft onder meer bezig met de ontwikkeling van gereedschappen voor systematische planning en businessmodelling. ,,IT is de laatste jaren plotseling heel belangrijk geworden in de zakenwereld. Maar zakenmensen weten niet veel van technologie en ze denken ook niet als ingenieurs”, legt Keen uit. ,,Als mensen het hebben over zakendoen op het internet, dan hebben ze het al snel over Amazon.com, omdat er nog geen bruikbare bedrijfsmodellen zijn. Delft is heel sterk in decision support, de toepassing van ICT op planning en het nemen van beslissingen. Delft is ook goed in simulaties. Ikzelf ben wel goed in de kant van het zakendoen, maar niet in het modelleren. We leren dus van elkaar.”
Twee boeken

Keen is erg tevreden over de positie van Technische Bestuurskunde binnen de TU. ,,De verbinding tussen de harde en zachte kant van de techniek is erg goed. Veel mensen zijn goed in één ding en zelden in allebei. Hier leren studenten allebei deze dingen.” Ook het goede contact tussen studenten en de faculteitsmedewerkers heeft Keen verbaasd. ,,Ik ben hier in projecten mensen tegengekomen van wie je soms nauwelijks weet wie de student is en wie de medewerker”, aldus Keen.

Keens hart ligt vooral bij het schrijven van boeken. Ruim twintig heeft hij er al op zijn naam staan met recente titels als ‘Every manager’s guide to IT’ en allemaal te bestellen via zijn website www.peterkeen.com. Keen: ,,Ik werk altijd aan twee boeken tegelijkertijd. Ik schrijf zoveel om het gevoel met de IT-wereld niet te verliezen. Schrijven is mijn manier van bijblijven, mijn leerproces.”

Keen is bezorgd over de stormachtige ontwikkelingen op zijn vakgebied. ,,De techniek die ik nu zie in bedrijven is ongeveer twee jaar oud, maar in Sillicon Valley lopen ze vijf jaar voor. Ik ben constant verbaasd. De laatste tijd vind ik het voor het eerst moeilijk om bij te blijven. Kijk, dat is voor mij al een probleem, laat staan voor mensen met een échte baan. Ik lees gemiddeld vijf uur per dag om bij te blijven. Dat zijn ongeveer vierhonderd tijdschriften per maand. Andere mensen hebben daar geen tijd voor.”


Hoofdstuk 2

Vanwege zijn kennis en ideeën komt Peter Keen veel over de vloer bij de top van het Amerikaanse bedrijfsleven. Keen: ,,Bedrijven vragen me regelmatig: ‘is onze IT-strategie wel oké?’ Want ze weten het écht niet.” Een ‘IT-goeroe’ wordt hij wel daarom wel genoemd, maar zelf houdt hij niet van die term. ,,Ik ben adviseur.”

De paar weken in juni en oktober van dit jaar dat Keen voor zijn gasthoogleraarschap in Delft was, zat zijn agenda bomvol: workshops over Schiphol, toespraken, brainstormbijeenkomsten, en wat hijzelf heel belangrijk vindt: meedenken met studenten en promovendi.

Als eerste ‘internationaal bekende persoonlijkheid’ bekleedt Keen de nieuwe Cor Wit-wisselleerstoel. Deze leerstoel is vernoemd naar de voormalige KPN-voorman en wordt ook gefinancierd door KPN. De leerstoel moet ‘de maatschappelijke bewustwording van de mogelijkheden en effecten van de telecommunicatie’ bevorderen.

Om geen tijd te verliezen kwam Keen al in het voorjaar een tijdje naar Delft om zijn werk te beginnen. Zijn inaugurele rede komt op het moment dat hij al bijna klaar is in Delft.

Geboren in Engeland, studeerde Keen af in Engelse taal en letterkunde op Oxford. Hij ontdekte dat in zijn vakgebied geen werk was en werd eerst leraar op een basisschool en later bij toeval programmeur. Na drie jaar werken in Londen won Keen een studiebeurs voor een willekeurige Amerikaanse universiteit. ,,Ik koos voor Harvard, want dat was de enige Amerikaanse universiteit waar ik wel eens van had gehoord”, bekent Keen. Na het behalen van zijn MBA in organisational behaviour, werkte hij onder meer voor Stanford, MIT en Harvard voordat hij zich toelegde op zijn advieswerk.
Amazon

,,Mijn werk bestaat uit het uitleggen van technologie aan zakenmensen en het uitleggen van zakendoen aan techneuten. Ik probeer een nieuwe common sense te creëren. Dingen die een kwartier nadat je ze hebt gehoord volstrekt logisch zijn, maar waar je daarvoor nooit aan gedacht zou hebben.” Keen geeft een voorbeeld: ,,Een paar jaar geleden was er ineens het elektronisch bankieren. Tegenwoordig hoor je die term niet meer. Dat klanten kunnen bankieren via de telefoon of internet is gewoon een onderdeel van elke normale bank geworden. Zo is nu het zakendoen op internet, e-commerce, in opmars. Veel mensen realiseren zich niet dat dit binnenkort de normale manier van zakendoen is.”

Volgens Keen zitten we momenteel in ‘hoofdstuk twee’ van hetinternetverhaal. Hoofdstuk één was de techniek, de race naar dot.com: elk bedrijf moest op het net. Tegenwoordig gaat het om wat je daar uitvoert en de toegevoegde waarde die internet kan brengen. Keen noemt dat dot.value. Bedrijven als Amazon.com die vier jaar geleden niet eens bestonden, domineren nu het denken binnen de gehele bedrijfstak. ,,Je moet je bedenken dat de bedrijven die over vijf jaar het meest interessant zijn, nu nog niet eens bestaan.”

Toch waagt Keen zich zelf niet aan voorspellingen: ,,Ik anticipeer. Als je met de beste mensen samenwerkt dan vang je ook de vroege waarschuwingssignalen op. Zo is er bijvoorbeeld de kwestie van belasting op goederen die via internet worden verkocht: waar hef je die? Bij de klant in Europa of bij de verkoper in Amerika? Daarvan zeg ik: dit wordt binnenkort heel belangrijk.”

Samen met prof.dr. Henk Sol houdt Keen zich in Delft onder meer bezig met de ontwikkeling van gereedschappen voor systematische planning en businessmodelling. ,,IT is de laatste jaren plotseling heel belangrijk geworden in de zakenwereld. Maar zakenmensen weten niet veel van technologie en ze denken ook niet als ingenieurs”, legt Keen uit. ,,Als mensen het hebben over zakendoen op het internet, dan hebben ze het al snel over Amazon.com, omdat er nog geen bruikbare bedrijfsmodellen zijn. Delft is heel sterk in decision support, de toepassing van ICT op planning en het nemen van beslissingen. Delft is ook goed in simulaties. Ikzelf ben wel goed in de kant van het zakendoen, maar niet in het modelleren. We leren dus van elkaar.”
Twee boeken

Keen is erg tevreden over de positie van Technische Bestuurskunde binnen de TU. ,,De verbinding tussen de harde en zachte kant van de techniek is erg goed. Veel mensen zijn goed in één ding en zelden in allebei. Hier leren studenten allebei deze dingen.” Ook het goede contact tussen studenten en de faculteitsmedewerkers heeft Keen verbaasd. ,,Ik ben hier in projecten mensen tegengekomen van wie je soms nauwelijks weet wie de student is en wie de medewerker”, aldus Keen.

Keens hart ligt vooral bij het schrijven van boeken. Ruim twintig heeft hij er al op zijn naam staan met recente titels als ‘Every manager’s guide to IT’ en allemaal te bestellen via zijn website www.peterkeen.com. Keen: ,,Ik werk altijd aan twee boeken tegelijkertijd. Ik schrijf zoveel om het gevoel met de IT-wereld niet te verliezen. Schrijven is mijn manier van bijblijven, mijn leerproces.”

Keen is bezorgd over de stormachtige ontwikkelingen op zijn vakgebied. ,,De techniek die ik nu zie in bedrijven is ongeveer twee jaar oud, maar in Sillicon Valley lopen ze vijf jaar voor. Ik ben constant verbaasd. De laatste tijd vind ik het voor het eerst moeilijk om bij te blijven. Kijk, dat is voor mij al een probleem, laat staan voor mensen met een échte baan. Ik lees gemiddeld vijf uur per dag om bij te blijven. Dat zijn ongeveer vierhonderd tijdschriften per maand. Andere mensen hebben daar geen tijd voor.”

Redacteur Redactie

Heb je een vraag of opmerking over dit artikel?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.