Levert Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek ingenieurs met de juiste vaardigheden af? Ir. Gillian Saunders-Smits, zelf L&R-alumnus, – promovendus en coördinator projectonderwijs, promoveert deze week op onderzoek naar het L&R-curriculum.
Wat vond je zelf van L&R?
Ik vond het geweldig, lekker veel rekenen. In 1998 ging ik voor Shell werken, maar dat was het niet voor mij. Bij L&R werd net het Engelstalig onderwijs ingevoerd. Ik ben tweetalig, dus dat kwam goed uit: ik werd docent. Dat bleek een ambitie waarvan ik niet wist dat ik hem had. Ik geef nu bijna tien jaar les.”
Als je zo verbonden bent aan een faculteit, kun je er dan objectief onderzoek naar doen?
“Ja. L&R-studenten zijn denk ik de meest kritische die er bestaan. Dat ben ik ook.”
Wat is je kritiek?
“Het onderwijs is structureel ondergefinancierd. De onderwijsgroepen zijn te groot, wat resulteert in lagere slagingspercentages. Dat staat in alle literatuur. Je stopt je kind ook niet in een klas van veertig leerlingen. Ik krijg jeuk als ik Rullmann hoor. We hebben dit jaar zestien procent meer studenten, maar we moeten zestien procent bezuinigen. We kunnen dus geen extra docenten inzetten. En er is te weinig ruimte om wetenschappelijk onderzoek te doen naar onderwijs.”
Jij deed dat wel. Je stuurde alumni die tussen 1975 en 2000 afstudeerden een enquête. Wat wilde je weten?
“Waar de alumni nu zitten. Ze zitten overal, Stork, Airbus, Shell. Veertig procent van onze studenten werkt nog in de aerospace. Het andere doel was te weten of onze afgestudeerden de juiste competenties hebben. De wereld verandert, ingenieurs moeten meer kunnen dan sommetjes maken. Ze moeten hun uitkomsten ook kunnen verkopen. Geven we ze die bagage mee?”
En?
“We doen het redelijk goed, maar het kan beter. Mijn resultaten zijn meegenomen in het ontwerp voor het nieuwe bachelor-curriculum dat in 2009 start.”
Welke competenties zijn belangrijk?
“Alumni vinden alle vaardigheden die je niet uit een boekje haalt belangrijk. Probleemoplossend vermogen, mondelinge en schriftelijke communicatie, kunnen werken in teams, dat soort vaardigheden. Behalve specialistische kennis.”
Oh?
“Vakken als mechanica worden wel belangrijk gevonden. Maar de heel specialistische vakken niet. Die vakken, waar drie studenten op af komen, hoeven niet in een hoorcollege, maar kunnen met zelfstudie worden geleerd.”
In je proefschrift staat dat alumni vinden dat ze tekortschieten in netwerken. Hoe merken ze dat?
“Dat heb ik niet gevraagd. Ik heb wel gevonden dat alumni die hun netwerkvaardigheden laag beoordelen, minder succesvol zijn dan andere alumni.”
Kan het zijn dat de typische techneut wat minder sterk is in netwerken?
“Moet je dat accepteren? Als je opleidt tot ingenieur L&R, dan moet je die mensen de kans geven goed te kunnen functioneren.”
Wat vind je belangrijkste conclusie uit je onderzoek?
“Dat projectmatig onderwijs en harde vakken als mechanica en wiskunde even belangrijk zijn. Ik dacht dat al, maar nu heb ik het ook bewezen.”
Hebben andere faculteiten iets aan jouw onderzoek?
“De meeste construerende faculteiten, zoals 3mE, Civiele techniek en Bouwkunde, kunnen bijna hetzelfde onderzoek uitvoeren.”
Ir. G.N. Saunders-Smits, ‘Study of Delft Aerospace Alumni’, promotiedatum woensdag 22 oktober.
Comments are closed.