‘Ik dacht: dat doen wij wel even’

De vierdejaarsstudenten bouwkunde Jan Wilbers (22) en Benjamin Groothuyse (22) waren juist vorig jaar begonnen met de cursus bedrijfshulpverlening toen zij dinsdag de brand bij de koffieautomaten ontdekten.

br />
De studenten zagen op de zesde verdieping flink wat rook uit een koffiehoek komen. “Er lag water en er was elektriciteit en die combinatie is natuurlijk gevaarlijk”, zegt Jan Wilbers. “We stonden daar en dachten: we moeten handelen. We besloten geen water te gebruiken.”

Ze probeerden direct de elektriciteit via een stoppenkast uit te schakelen en pakten een blusser. “Ik weet niet eens meer wat voor blusser. Er kwam vuur uit de automaat. Precies uit de plek waar normaal de koffie uitkomt. We hebben dat vuur een paar keer geblust toen er een bedrijfshulpverlener kwam die zei dat we weg moesten. Ik dacht: joh, dat doen wij wel even, maar achteraf ben ik blij dat we werden weggestuurd.”

De studenten vertelden hem dat ze bedrijfshulpverleners (bhv’ers) waren en kregen de opdracht mensen te evacueren via het trappenhuis. “Binnen een minuut was iedereen weg. Het verbaasde me dat iedereen zo goed luisterde.”

De studenten behoorden tot de eerste vijftig mensen die buiten kwamen. Het tweetal gooide de hekken bij het pand open om zo een grote doorgang te maken voor de mensen die uit het pand kwamen. “We hebben ze naar het plein voor Bouwkunde gestuurd, en daarna naar de parkeerplaats.”

In alle consternatie vergat Wilbers dat er ook mensen zijn die geen Nederlands spreken of verstaan. “Iemand vroeg of ik in het Engels kon roepen. Ik heb toen in mijn beste Engels geprobeerd aanwijzingen te geven. Beveiligingsmedewerkers hebben mensen uit de kelder gehaald. De andere bhv’ers kwamen naar buiten en toen kwamen de eerste ramptoeristen.”

Wilbers zelf was verder niet bezig met het vuur. “Ik had niet eens de tijd om daar naar te kijken. Pas later drong het tot me door. Van het begin tot aan de middag werkte ik op de automatische piloot.”

Afgelopen dinsdag heeft Wilbers zijn studie weer opgepakt. Soms vraagt hij zich wel af of hij meer had moeten doen. “Maar alle handelingen die zijn gedaan, zijn goed gedaan. Dit houdt mij wel bezig.” (CvU)