De bioscopen Studio D en Delfia zijn sinds kort eigendom van de Amsterdamse zakenman René van Steen. Hij heeft grootse plannen met beide theaters.
De accomodaties krijgen een grondige opknapbeurt en het publiek kan meer service verwachten. Als het aan Van Steen ligt stijgt het bezoekersaantal in Delft binnen drie jaar met twintig procent.
In de huiskamer van René van Steen staat een kanjer van een projectie-televisie. Het is half tien ’s avonds, hij is net thuis en laaft zich aan een flesje Grolsch. ,,Toen ik nog filmdistributeur was bij de rechtenmaatschappij RCV 2001”, licht hij toe, ,,zag ik tweehonderd films per jaar. Dan is het lekker dat je een groot scherm hebt.” Bovenop zijn huisbioscoop staat een kunstig geboetseerd tweezitsbankje. Een man in wit overhemd, het bovenste knoopje los, heeft zijn benen relaxed over de leuning geslagen.
Aan dit veelzeggende cadeau van vrienden van zijn vrouw, kan Van Steen zich vooralsnog niet spiegelen. De overname van Studio D en Delfia bezorgt hem een overvolle agenda. Meestal is het al na achten wanneer hij na een gemiddelde werkdag op de sofa kan neerploffen in zijn woning in Amsterdam-Buitenveldert. Maar als de zaak eenmaal op poten staat, krijgt hij het rustiger, hoopt ook zijn vrouw, helemaal wanneer ze dichter bij zijn werk komen te wonen. ,,Als het huis boven Studio D vrijkomt zie ik ons nog wel naar Delft verhuizen”, verwacht hij.
Zelf loopt hij er niet mee te koop, maar zijn leven laat zich vertellen als een avonturenroman, zoveel uiteenlopende banen heeft hij gehad. Dat hij nu eigenaar is van een bioscoop is het nieuwste chapiter. Hoewel het ook weer niet uit de lucht is komen vallen. Sinds hij in 1986 als assistent-boekhouder bij Columbia/Warner Bros terechtkwam en opklom tot sales manager bij het zelfstandige Warner Bros is hij een groot liefhebber van film. ,,Wat heet liefhebber? Ik ben gestòòrd van film.”
Ook anderszins is de audiovisuele wereld hem niet vreemd. Zo manifesteerde hij zich rond 1980 met het piratenstation Mokum TV. Het was de tijd waarin vrije jongens nog ongehinderd konden uitzenden op de kabel. ,,We waren de voorloper van AT5. We hadden al infotainment voordat het in Hilversum bestond. Ik maakte zelf de reclamespots. Het sloeg enorm aan.”
Toen de overheid de piraten het zwijgen oplegde, vond de gewezen DJ en acteur Van Steen snel ander emplooi. Een baan op een Noors en later een Frans cruiseschip bracht hem van de Cariben tot de Canarische Eilanden. Als cruise-director was hij belast met het welzijn van de passagiers. ,,Dat was eigenlijk te hoog gegrepen”, zeg hij. ,,Ik ben namelijk geen talenwonder.” Toch heeft het werk raakvlakken met zijn laatste baan. Tot deze maand bestierde hij in de Amsterdamse Reguliersdwarsstraat het café De Nieuwe Liefde.
Hoe veelzijdig zijn loopbaan tot nu toe ook is geweest, uitgaan en entertainment lijken de vaste bakens. Dat tekent ook zijn ambities als bioscoopexploitant. ,,Je moet het publiek een goed glas wijn aanbieden”, vindt hij. ,,Mijn liefste wens is Delfia na de tweede avondvoorstelling om te toveren tot een café met kaarslicht en muziek. Film is voor veel mensen een avondje uit. Dat is ook de reden waarom ik ben begonnen met het verkopen van popcorn. Dat hoort er gewoon bij. Het moet per slot van rekening ook een familietheater blijven.”
Er staan nog meer veranderingen op stapel, maar eerst iets over het product ‘bioscoop’. Tot voor kort ging het daarmee niet zo goed. De bezoekersaantallen namen elk jaar af, met als gevolg dat Nederland na Albanië het laagste bioscoopbezoek van Europa heeft. ,,Rond 1990 zat de bioscoopsector in de grote steden volledig in het slop”, beaamt hij. ,,Dat kwam omdat Canon zijn bioscopen heeft laten verslonzen. Het gold niet voor de provincie, want daar zijn overal servicetheaters opgezet. Op het ogenblik wordt er in de grote steden weer geïnvesteerd in bioscopen. In Amsterdam, Rotterdam en Den Haag heeft de nieuwe eigenaar MGM een hell of a job gedaan.”
Hij verwacht dan ook niet dat de bioscoop uiteindelijk het loodje gaat leggen, zoals in de jaren tachtig door velen werd voorspeld. ,,Er zit absoluut toekomst in de bioscoop”, meent hij. ,,Dat beseffen filmdistributeurs ook. De bioscoop is de etalage van producten, zoals video, die daarna op de markt verschijnen. De window-regeling dat een videofilm pas een half jaar na de bioscoop-première verhuurd mag worden en na een jaar verkocht, maakt het voor distributeurs erg lucratief. Films die eerst in de bioscoop zijn uitgebracht doen het ook beter op video.”
Voor filmdistributeurs is Delft volgens hem geen oninteressante plek. Gemeten naar het aantal bezoekers zweeft de stad tussen de twintigste en vijfentwintigse plaats. Niettemin is de groei van de laatste jaren die zich elders in Nederland aftekent aan Delft voorbijgegaan. Het bezoekersaantal schommelt rond de 145.000 per jaar. ,,In het jaar 2000 moet dat er 175.000 worden. Dat is een stijging van twintig procent. Om dat te bereiken moet je de kwaliteit verhogen, meer comfort bieden en de sfeer verbeteren.”
Aan concrete plannen voor zijn eigen bioscoop geen gebrek. Delfia zal worden aangepast aan de eisen van de tijd. Er komen betere stoelen en meer beenruimte – ,,dat is dè klacht van Delfia”. Het betekent wel dat hij voor de grootste zaal een teruggang voor lief neemt van 270 naar 238 stoelen. Verder wordt het doek iets groter en komt er digitaal geluid. Het interieur krijgt een schilderbeurt, er komt nieuwe vloerbedekking en Heineken richt het buffet opnieuw in.
Als alles naar wens verloopt wordt het vernieuwde Delfia donderdag 29 mei geopend. Ook programmatisch zal er een en ander veranderen. Wat het filmaanbod betreft wil hij een betere samenwerking metApollo en Lumen. Er zijn met ingang van deze maand meer middagvoorstellingen. De pauzes worden vervroegd, waardoor ze beter zijn afgestemd op de spanning in de film, en ze worden opgeluisterd met live-muziek. Ook komen er meer premières. Zo wordt deze week tegelijkertijd met de release in de grote steden ‘Star Wars‘ vertoond.
Publicitair zal Van Steen ook meer aan de weg timmeren. Voor de film ‘In Love and War‘ van Richard Attenborough over het leven van Ernest Hemingway heeft hij een ludieke actie in petto. Iedereen die zich met een boek van de Amerikaanse schrijver bij de kassa meldt krijgt een rijksdaalder korting. In de maand juni doet hij ook mee aan de landelijke actie ‘Twee voor één’ waarbij twee mensen voor de prijs van één kaartje naar de film mogen. ,,Voor mij sluit dat lekker op de heropening aan”, zegt hij. ,,Het betekent wel dat ik een heksenklus moet klaren.”
Gezien de vele banen die hij achter de rug heeft, doemt de vraag op hoe lang hij het als bioscoopeigenaar in Delft volhoudt. ,,Mijn vrouw wordt er een beetje moe van”, zegt hij. ,,Ze zei dat ik maar eens iets moest zoeken waarin ik tot rust kan komen. Het is een miljoeneninvestering, dus ik hoop dat ik er heel wat jaartjes mee verder kan. De eeuwwisseling zal ik in vieren in Delft, ook als inwoner. Dat kan ik in ieder geval beloven.”
,,,
De bioscopen Studio D en Delfia zijn sinds kort eigendom van de Amsterdamse zakenman René van Steen. Hij heeft grootse plannen met beide theaters. De accomodaties krijgen een grondige opknapbeurt en het publiek kan meer service verwachten. Als het aan Van Steen ligt stijgt het bezoekersaantal in Delft binnen drie jaar met twintig procent.
In de huiskamer van René van Steen staat een kanjer van een projectie-televisie. Het is half tien ’s avonds, hij is net thuis en laaft zich aan een flesje Grolsch. ,,Toen ik nog filmdistributeur was bij de rechtenmaatschappij RCV 2001”, licht hij toe, ,,zag ik tweehonderd films per jaar. Dan is het lekker dat je een groot scherm hebt.” Bovenop zijn huisbioscoop staat een kunstig geboetseerd tweezitsbankje. Een man in wit overhemd, het bovenste knoopje los, heeft zijn benen relaxed over de leuning geslagen.
Aan dit veelzeggende cadeau van vrienden van zijn vrouw, kan Van Steen zich vooralsnog niet spiegelen. De overname van Studio D en Delfia bezorgt hem een overvolle agenda. Meestal is het al na achten wanneer hij na een gemiddelde werkdag op de sofa kan neerploffen in zijn woning in Amsterdam-Buitenveldert. Maar als de zaak eenmaal op poten staat, krijgt hij het rustiger, hoopt ook zijn vrouw, helemaal wanneer ze dichter bij zijn werk komen te wonen. ,,Als het huis boven Studio D vrijkomt zie ik ons nog wel naar Delft verhuizen”, verwacht hij.
Zelf loopt hij er niet mee te koop, maar zijn leven laat zich vertellen als een avonturenroman, zoveel uiteenlopende banen heeft hij gehad. Dat hij nu eigenaar is van een bioscoop is het nieuwste chapiter. Hoewel het ook weer niet uit de lucht is komen vallen. Sinds hij in 1986 als assistent-boekhouder bij Columbia/Warner Bros terechtkwam en opklom tot sales manager bij het zelfstandige Warner Bros is hij een groot liefhebber van film. ,,Wat heet liefhebber? Ik ben gestòòrd van film.”
Ook anderszins is de audiovisuele wereld hem niet vreemd. Zo manifesteerde hij zich rond 1980 met het piratenstation Mokum TV. Het was de tijd waarin vrije jongens nog ongehinderd konden uitzenden op de kabel. ,,We waren de voorloper van AT5. We hadden al infotainment voordat het in Hilversum bestond. Ik maakte zelf de reclamespots. Het sloeg enorm aan.”
Toen de overheid de piraten het zwijgen oplegde, vond de gewezen DJ en acteur Van Steen snel ander emplooi. Een baan op een Noors en later een Frans cruiseschip bracht hem van de Cariben tot de Canarische Eilanden. Als cruise-director was hij belast met het welzijn van de passagiers. ,,Dat was eigenlijk te hoog gegrepen”, zeg hij. ,,Ik ben namelijk geen talenwonder.” Toch heeft het werk raakvlakken met zijn laatste baan. Tot deze maand bestierde hij in de Amsterdamse Reguliersdwarsstraat het café De Nieuwe Liefde.
Hoe veelzijdig zijn loopbaan tot nu toe ook is geweest, uitgaan en entertainment lijken de vaste bakens. Dat tekent ook zijn ambities als bioscoopexploitant. ,,Je moet het publiek een goed glas wijn aanbieden”, vindt hij. ,,Mijn liefste wens is Delfia na de tweede avondvoorstelling om te toveren tot een café met kaarslicht en muziek. Film is voor veel mensen een avondje uit. Dat is ook de reden waarom ik ben begonnen met het verkopen van popcorn. Dat hoort er gewoon bij. Het moet per slot van rekening ook een familietheater blijven.”
Er staan nog meer veranderingen op stapel, maar eerst iets over het product ‘bioscoop’. Tot voor kort ging het daarmee niet zo goed. De bezoekersaantallen namen elk jaar af, met als gevolg dat Nederland na Albanië het laagste bioscoopbezoek van Europa heeft. ,,Rond 1990 zat de bioscoopsector in de grote steden volledig in het slop”, beaamt hij. ,,Dat kwam omdat Canon zijn bioscopen heeft laten verslonzen. Het gold niet voor de provincie, want daar zijn overal servicetheaters opgezet. Op het ogenblik wordt er in de grote steden weer geïnvesteerd in bioscopen. In Amsterdam, Rotterdam en Den Haag heeft de nieuwe eigenaar MGM een hell of a job gedaan.”
Hij verwacht dan ook niet dat de bioscoop uiteindelijk het loodje gaat leggen, zoals in de jaren tachtig door velen werd voorspeld. ,,Er zit absoluut toekomst in de bioscoop”, meent hij. ,,Dat beseffen filmdistributeurs ook. De bioscoop is de etalage van producten, zoals video, die daarna op de markt verschijnen. De window-regeling dat een videofilm pas een half jaar na de bioscoop-première verhuurd mag worden en na een jaar verkocht, maakt het voor distributeurs erg lucratief. Films die eerst in de bioscoop zijn uitgebracht doen het ook beter op video.”
Voor filmdistributeurs is Delft volgens hem geen oninteressante plek. Gemeten naar het aantal bezoekers zweeft de stad tussen de twintigste en vijfentwintigse plaats. Niettemin is de groei van de laatste jaren die zich elders in Nederland aftekent aan Delft voorbijgegaan. Het bezoekersaantal schommelt rond de 145.000 per jaar. ,,In het jaar 2000 moet dat er 175.000 worden. Dat is een stijging van twintig procent. Om dat te bereiken moet je de kwaliteit verhogen, meer comfort bieden en de sfeer verbeteren.”
Aan concrete plannen voor zijn eigen bioscoop geen gebrek. Delfia zal worden aangepast aan de eisen van de tijd. Er komen betere stoelen en meer beenruimte – ,,dat is dè klacht van Delfia”. Het betekent wel dat hij voor de grootste zaal een teruggang voor lief neemt van 270 naar 238 stoelen. Verder wordt het doek iets groter en komt er digitaal geluid. Het interieur krijgt een schilderbeurt, er komt nieuwe vloerbedekking en Heineken richt het buffet opnieuw in.
Als alles naar wens verloopt wordt het vernieuwde Delfia donderdag 29 mei geopend. Ook programmatisch zal er een en ander veranderen. Wat het filmaanbod betreft wil hij een betere samenwerking metApollo en Lumen. Er zijn met ingang van deze maand meer middagvoorstellingen. De pauzes worden vervroegd, waardoor ze beter zijn afgestemd op de spanning in de film, en ze worden opgeluisterd met live-muziek. Ook komen er meer premières. Zo wordt deze week tegelijkertijd met de release in de grote steden ‘Star Wars‘ vertoond.
Publicitair zal Van Steen ook meer aan de weg timmeren. Voor de film ‘In Love and War‘ van Richard Attenborough over het leven van Ernest Hemingway heeft hij een ludieke actie in petto. Iedereen die zich met een boek van de Amerikaanse schrijver bij de kassa meldt krijgt een rijksdaalder korting. In de maand juni doet hij ook mee aan de landelijke actie ‘Twee voor één’ waarbij twee mensen voor de prijs van één kaartje naar de film mogen. ,,Voor mij sluit dat lekker op de heropening aan”, zegt hij. ,,Het betekent wel dat ik een heksenklus moet klaren.”
Gezien de vele banen die hij achter de rug heeft, doemt de vraag op hoe lang hij het als bioscoopeigenaar in Delft volhoudt. ,,Mijn vrouw wordt er een beetje moe van”, zegt hij. ,,Ze zei dat ik maar eens iets moest zoeken waarin ik tot rust kan komen. Het is een miljoeneninvestering, dus ik hoop dat ik er heel wat jaartjes mee verder kan. De eeuwwisseling zal ik in vieren in Delft, ook als inwoner. Dat kan ik in ieder geval beloven.”
De bioscopen Studio D en Delfia zijn sinds kort eigendom van de Amsterdamse zakenman René van Steen. Hij heeft grootse plannen met beide theaters. De accomodaties krijgen een grondige opknapbeurt en het publiek kan meer service verwachten. Als het aan Van Steen ligt stijgt het bezoekersaantal in Delft binnen drie jaar met twintig procent.
In de huiskamer van René van Steen staat een kanjer van een projectie-televisie. Het is half tien ’s avonds, hij is net thuis en laaft zich aan een flesje Grolsch. ,,Toen ik nog filmdistributeur was bij de rechtenmaatschappij RCV 2001”, licht hij toe, ,,zag ik tweehonderd films per jaar. Dan is het lekker dat je een groot scherm hebt.” Bovenop zijn huisbioscoop staat een kunstig geboetseerd tweezitsbankje. Een man in wit overhemd, het bovenste knoopje los, heeft zijn benen relaxed over de leuning geslagen.
Aan dit veelzeggende cadeau van vrienden van zijn vrouw, kan Van Steen zich vooralsnog niet spiegelen. De overname van Studio D en Delfia bezorgt hem een overvolle agenda. Meestal is het al na achten wanneer hij na een gemiddelde werkdag op de sofa kan neerploffen in zijn woning in Amsterdam-Buitenveldert. Maar als de zaak eenmaal op poten staat, krijgt hij het rustiger, hoopt ook zijn vrouw, helemaal wanneer ze dichter bij zijn werk komen te wonen. ,,Als het huis boven Studio D vrijkomt zie ik ons nog wel naar Delft verhuizen”, verwacht hij.
Zelf loopt hij er niet mee te koop, maar zijn leven laat zich vertellen als een avonturenroman, zoveel uiteenlopende banen heeft hij gehad. Dat hij nu eigenaar is van een bioscoop is het nieuwste chapiter. Hoewel het ook weer niet uit de lucht is komen vallen. Sinds hij in 1986 als assistent-boekhouder bij Columbia/Warner Bros terechtkwam en opklom tot sales manager bij het zelfstandige Warner Bros is hij een groot liefhebber van film. ,,Wat heet liefhebber? Ik ben gestòòrd van film.”
Ook anderszins is de audiovisuele wereld hem niet vreemd. Zo manifesteerde hij zich rond 1980 met het piratenstation Mokum TV. Het was de tijd waarin vrije jongens nog ongehinderd konden uitzenden op de kabel. ,,We waren de voorloper van AT5. We hadden al infotainment voordat het in Hilversum bestond. Ik maakte zelf de reclamespots. Het sloeg enorm aan.”
Toen de overheid de piraten het zwijgen oplegde, vond de gewezen DJ en acteur Van Steen snel ander emplooi. Een baan op een Noors en later een Frans cruiseschip bracht hem van de Cariben tot de Canarische Eilanden. Als cruise-director was hij belast met het welzijn van de passagiers. ,,Dat was eigenlijk te hoog gegrepen”, zeg hij. ,,Ik ben namelijk geen talenwonder.” Toch heeft het werk raakvlakken met zijn laatste baan. Tot deze maand bestierde hij in de Amsterdamse Reguliersdwarsstraat het café De Nieuwe Liefde.
Hoe veelzijdig zijn loopbaan tot nu toe ook is geweest, uitgaan en entertainment lijken de vaste bakens. Dat tekent ook zijn ambities als bioscoopexploitant. ,,Je moet het publiek een goed glas wijn aanbieden”, vindt hij. ,,Mijn liefste wens is Delfia na de tweede avondvoorstelling om te toveren tot een café met kaarslicht en muziek. Film is voor veel mensen een avondje uit. Dat is ook de reden waarom ik ben begonnen met het verkopen van popcorn. Dat hoort er gewoon bij. Het moet per slot van rekening ook een familietheater blijven.”
Er staan nog meer veranderingen op stapel, maar eerst iets over het product ‘bioscoop’. Tot voor kort ging het daarmee niet zo goed. De bezoekersaantallen namen elk jaar af, met als gevolg dat Nederland na Albanië het laagste bioscoopbezoek van Europa heeft. ,,Rond 1990 zat de bioscoopsector in de grote steden volledig in het slop”, beaamt hij. ,,Dat kwam omdat Canon zijn bioscopen heeft laten verslonzen. Het gold niet voor de provincie, want daar zijn overal servicetheaters opgezet. Op het ogenblik wordt er in de grote steden weer geïnvesteerd in bioscopen. In Amsterdam, Rotterdam en Den Haag heeft de nieuwe eigenaar MGM een hell of a job gedaan.”
Hij verwacht dan ook niet dat de bioscoop uiteindelijk het loodje gaat leggen, zoals in de jaren tachtig door velen werd voorspeld. ,,Er zit absoluut toekomst in de bioscoop”, meent hij. ,,Dat beseffen filmdistributeurs ook. De bioscoop is de etalage van producten, zoals video, die daarna op de markt verschijnen. De window-regeling dat een videofilm pas een half jaar na de bioscoop-première verhuurd mag worden en na een jaar verkocht, maakt het voor distributeurs erg lucratief. Films die eerst in de bioscoop zijn uitgebracht doen het ook beter op video.”
Voor filmdistributeurs is Delft volgens hem geen oninteressante plek. Gemeten naar het aantal bezoekers zweeft de stad tussen de twintigste en vijfentwintigse plaats. Niettemin is de groei van de laatste jaren die zich elders in Nederland aftekent aan Delft voorbijgegaan. Het bezoekersaantal schommelt rond de 145.000 per jaar. ,,In het jaar 2000 moet dat er 175.000 worden. Dat is een stijging van twintig procent. Om dat te bereiken moet je de kwaliteit verhogen, meer comfort bieden en de sfeer verbeteren.”
Aan concrete plannen voor zijn eigen bioscoop geen gebrek. Delfia zal worden aangepast aan de eisen van de tijd. Er komen betere stoelen en meer beenruimte – ,,dat is dè klacht van Delfia”. Het betekent wel dat hij voor de grootste zaal een teruggang voor lief neemt van 270 naar 238 stoelen. Verder wordt het doek iets groter en komt er digitaal geluid. Het interieur krijgt een schilderbeurt, er komt nieuwe vloerbedekking en Heineken richt het buffet opnieuw in.
Als alles naar wens verloopt wordt het vernieuwde Delfia donderdag 29 mei geopend. Ook programmatisch zal er een en ander veranderen. Wat het filmaanbod betreft wil hij een betere samenwerking metApollo en Lumen. Er zijn met ingang van deze maand meer middagvoorstellingen. De pauzes worden vervroegd, waardoor ze beter zijn afgestemd op de spanning in de film, en ze worden opgeluisterd met live-muziek. Ook komen er meer premières. Zo wordt deze week tegelijkertijd met de release in de grote steden ‘Star Wars‘ vertoond.
Publicitair zal Van Steen ook meer aan de weg timmeren. Voor de film ‘In Love and War‘ van Richard Attenborough over het leven van Ernest Hemingway heeft hij een ludieke actie in petto. Iedereen die zich met een boek van de Amerikaanse schrijver bij de kassa meldt krijgt een rijksdaalder korting. In de maand juni doet hij ook mee aan de landelijke actie ‘Twee voor één’ waarbij twee mensen voor de prijs van één kaartje naar de film mogen. ,,Voor mij sluit dat lekker op de heropening aan”, zegt hij. ,,Het betekent wel dat ik een heksenklus moet klaren.”
Gezien de vele banen die hij achter de rug heeft, doemt de vraag op hoe lang hij het als bioscoopeigenaar in Delft volhoudt. ,,Mijn vrouw wordt er een beetje moe van”, zegt hij. ,,Ze zei dat ik maar eens iets moest zoeken waarin ik tot rust kan komen. Het is een miljoeneninvestering, dus ik hoop dat ik er heel wat jaartjes mee verder kan. De eeuwwisseling zal ik in vieren in Delft, ook als inwoner. Dat kan ik in ieder geval beloven.”
Comments are closed.