I go to Rio: Bart Lukkes

In augustus 2016 zijn de Olympische Spelen in Rio de Janeiro. Delftse topsporters staan te trappelen om mee te doen. Zoals Bart Lukkes (23).

Wie: Bart Lukkes (23)
Sport: Roeien
Vereniging: Proteus-Eretes
Boot: Lichte mannen vier-zonder
Studie: Industrieel ontwerpen, master strategic product design

Situatie
“De boot heeft zich gekwalificeerd, maar mijn persoonlijke situatie is heel onzeker. Ik zit ‘op 3’, achter de slagroeier. Dan ben je het power house, de ‘motor’ van de boot. Je ondersteunt het ritme. Ik vervang Tim Heybrock die overtraind is. Ik heb niet in de hand wanneer en hoe hij daarvan herstelt, maar zijn blessure biedt voor mij een geweldige kans. Als hij kan laten zien dat hij fit is, wordt de keus gemaakt tussen hem en mij. Als meest ervaren roeier in het team, en de enige met Olympische ervaring, is Tim in het voordeel. In dat geval val ik terug naar een reserve-status. Dat ik in deze situatie zit, is voor mij überhaupt fantastisch. Als iemand mij vorig jaar verteld had dat ik in een Olympische boot zou zitten, had ik hem voor gek verklaard.”

Voorbereiding
“We trainen tweemaal per dag, zes dagen per week, op de Bosbaan. Vervelend? Je hebt het ervoor over. Het blijft mijn hobby, dus het is leuk om te doen. Half april varen we de eerste wereldbekerwedstrijd in Varèse, begin mei het EK in Brandenburg, eind mei de tweede wereldbekerwedstrijd. Zo gaat het door tot de Spelen in augustus.”

Drijfveer
“Roeien is een fantastische sport. Ik heb veel talent, het is ontzettend gaaf om te kijken waar dat toe kan leiden. Ik ben enkele jaren geleden van de Delftse burgervereniging DDS overgestapt naar Proteus, omdat die vereniging professionelere coaching en materiaal heeft. Ook vanwege de steun vanuit de TU Delft en een stukje studentenleven dat je meepakt.”

Kansen
“Vorig jaar werd de lichte vier-zonder vijfde in de finale op het WK. Ik was daar niet bij. In de voorronde lieten ze zien dat bij een goede race een medaille mogelijk is. Ik zeg zeker niet dat we goud gaan winnen, maar we zouden niet naar de Olympische Spelen gaan als we er niet onze zinnen op zouden zetten.”

Ambities
“Mijn beste race van mijn leven varen tijdens dat toernooi. Als ik dat heb gedaan, kan ik tevreden terugkijken. Mijn traject loopt nog door na Rio, het zal zeker niet mijn laatste race zijn op een internationaal toernooi.”

Studie
“IO is een studie met veel vakken in projectvorm, dat is lastig te combineren met topsport. Ik heb geregeld dat ik aan de VU, bij een oud-docent van de IO-faculteit, kan meehelpen aan een onderzoek waarvoor ik studiepunten krijg. Daar moet ik tijd voor vrijmaken, al is dat lastig als je zo veel moet trainen. Ik vind dat belangrijk, want anders staar je jezelf dood op het roeien.”