Buiten de campus

HvA mag docent ontslaan vanwege #MeToo

Een Amsterdamse hbo-docent had een seksuele relatie met een studente en ook tegenover anderen gedroeg hij zich ongepast. De Hogeschool van Amsterdam (HvA) heeft genoeg redenen om hem te ontslaan, oordeelt de kantonrechter.

Een jaar geleden, in maart 2022, zette de hogeschool een docent commerciële economie op non-actief. Uiteindelijk is hij met goedkeuring van de rechter ontslagen. Het vonnis is vrijdag openbaar gemaakt.

‘Er is vastgesteld dat de docent af en toe op blote voeten loopt, informeel contact heeft met studenten en een medewerker een knuffel geeft’, citeert de rechter uit het rapport van Berenschot dat onderzoek naar de zaak deed. ‘De studenten en een medewerker hebben deze situaties als onprettig ervaren en in sommige gevallen als seksuele benadering ervaren.’

Daar staat tegenover dat de docent nooit is aangesproken op zijn gedrag, ondanks dat er vertrouwenspersonen en een klachtencommissie waren. Volgens de rechter heeft de HvA een duidelijker toetsingskader voor grensoverschrijdend gedrag nodig.

Dus is er volgens de rechter van beide kanten geen sprake van ernstig verwijtbaar handelen. De docent wordt per 1 mei ontslagen en krijgt een transitievergoeding van bijna 12 duizend euro.  (HOP, BB)

HOP Hoger Onderwijs Persbureau

redactie@hogeronderwijspersbureau.nl