HPCN-computer TWI geïnstalleerd

De installatie van TWI’s super staat los van de HPCN-plannen van het cvb. De laatste anderhalf jaar is er geen contact geweest tussen de door het college ingestelde HPCN-kerngroep en de faculteit, maar de rector heeft TWI mondeling toegezegd dat hierin verandering zal komen. Volgens faculteitsdekaan prof.dr.ir. J. van Katwijk zijn de HPCN-initiatieven aan de TU Delft ‘onvoldoende gecoördineerd’, maar is er geen reden om aan te nemen dat ‘dat niet goed komt.’ Van Katwijk: ,,Die processen kosten wel eens wat meer tijd dan gewenst.”

De u-raadscommissie voor onderwijs en onderzoek heeft het cvb inmiddels gevraagd een voorstel te doen inzake HPCN. Het college zou daarin moeten ingaan op de behoefte aan, en de inrichting en financiering van een Delfts expertisecentrum voor massaal parallelle gegevensverwerking. (G.J.t.D.)

Ger-Jan te Dorsthorst

De faculteit Technische Wiskunde en Informatica neemt vanmiddag haar parallelle supercomputer officieel in gebruik. De nCube, in beheer bij de groep kennistechnologie, is onderdeel van een HPCN-project (High Performance Computing & Networking) onder leiding van de ING-bank. De faculteit wil ook andere onderzoeksgroepen met belangstelling voor parallel rekenen in de gelegenheid stellen van de machine gebruik te maken.

Ger-Jan te Dorsthorst