Houben alumnus van het jaar

Architect Francine Houben (1955) is als architect van de TU Library en het Mekelpark beeldbepalend voor de TU Delft. Ze is benoemd tot Alumnus van het Jaar, een prijs die het Universiteitsfonds Delft sinds 2011 jaarlijks uitreikt. De winnaars krijgen een plaquette op de Alumni Walk of Fame in het Mekelpark.
In 1980, tijdens haar studie, richtte ze met studiegenoten architectenbureau Mecanoo op. In alumnimagazine Delft Integraal, die binnenkort verschijnt, blikt ze terug op die tijd. “Het was de tijd van democratisering en stadsvernieuwing. Veel architecten gingen de politiek in. Ik wilde ook meegaan in die stroom van democratisering en verandering. Maar dan door dienstverlenend te ontwerpen. We begonnen met onze startup Mecanoo architecten, al lang voordat het woord startup bestond. Het was een inspirerende tijd. Er heerste een grote economische crisis. Wij hadden dat nauwelijks in de gaten, bevlogen als we waren. We richtten ons op stadsvernieuwing, de woningbouw en openbare ruimte, in Rotterdam, Amsterdam en Den Haag.”

Met Mecanoo architecten ontwierp Houben onder andere de bibliotheek van de TU en het Mekelpark. Ze is een van de weinige wereldberoemde vrouwelijke architecten. Haar oeuvre varieert van theaters, musea en bibliotheken tot woonwijken en parken. In Birmingham staat de door haar ontworpen grootste bibliotheek van Europa.

Redacteur Tomas van Dijk

tomas.vandijk@tudelft.nl