‘Hoger onderwijs: bankier duurzaam’

Actiegroep Scientists for Future, Studenten voor Morgen, de Jonge Akademie en de lokale Young Academies willen dat hun hogescholen en universiteiten overstappen naar financiële dienstverleners die meer oog hebben voor het klimaat. Dat staat in een brief die ze dinsdag naar alle hogeronderwijsinstellingen stuurden.

De instellingen moeten volgens de briefschrijvers het voortouw nemen op het gebied van duurzaamheid en benadrukken dat er wetenschappelijke consensus is over het belang daarvan. Universiteiten en hogescholen committeerden zich aan het Parijsakkoord van 2015. Zij beschreven wat ze daar zelf aan kunnen bijdragen.

Zeven jaar na dat Parijsakkoord zijn alle banken en verzekeraars waarmee kennisinstellingen in Nederland werken volgens de activisten nog steeds grote kredietverleners aan de fossiele brandstoffensector, een sector waarvan de plannen in tegenspraak zijn met de doelstelling.

Zo staat in de brief dat ING de fossiele sector in 2021 voor 10,7 miljard dollar financierde. Bij de andere banken zijn dat kleinere maar nog altijd substantiële bedragen. Alleen Triodos Bank, de Volksbank en Bunq investeren hoofdzakelijk in duurzame energie. Ook verzekeraars investeren volgens de briefschrijvers in fossiele bedrijven. Van de negen grootste verzekeraars die in Nederland actief zijn zou er geen een zijn die fossiele investeringen uitsluit.

Pensioenfonds ABP veranderde haar investeringsbeleid al eerder. Na aanhoudende kritiek vanuit de universiteiten en hogescholen besloot het in 2021 niet meer te investeren in fossiele energie. (HOP, PvT)

HOP Hoger Onderwijs Persbureau

redactie@hogeronderwijspersbureau.nl