‘Hoe urgenter, hoe actiever, hoe meer kans op kamer’

Eerstejaars die in Delft arriveren krijgen te maken met het oude probleem van het tekort aan kamers. Vooral voor mensen die ver weg wonen is de nood hoog.

br />
De kamerwinkel van de Stichting SDSH heeft op dit moment zo’n achthonderd inschrijvingen van woningzoekenden. Dit jaar werden ongeveer honderd mensen geholpen aan een kamer. De stichting verleent geen urgentie aan mensen met een lange reistijd. Hoofd bewonerszaken van de SDSH drs. P. van Hemmen: ,,We gaan er vanuit dat mensen die urgent zijn actief zoeken en hoe actiever je zoekt hoe meer kans je bij de kamerwinkel hebt.”

De kamerwinkel van – voorheen – de Stichting Delftse Studenten Huisvesting (SDSH) werkt sinds kort samen met het kamerbureau van de studentenbelangenvereniging VSSD. Aangeboden kamers bij particulieren in huis die bij VSSD binnen komen, gaan eerst in het bestand van de SDSH. Mensen die zich daar ingeschreven hebben, krijgen daarmee de eerste kans een kamer uit te zoeken. Na een week zijn de adressen ook door VSSD-leden op te vragen op het kamerbureau.

Voor mensen die een lange reistijd hebben, heeft de SDSH wel andere mogelijkheden. Iedereen die niet bij particulieren in huis wil wonen is aangewezen op de Woonmarktkrant voor een zelfstandige woonruimte, of moet instemmingen lopen voor een onzelfstandige woonruimte. De bewoners van SDSH-gebouwen zijn van juli tot oktober verplicht mensen in te stemmen die meer dan anderhalf uur van Delft wonen.

Ook voor het zusterhuis, dat speciaal voor de nieuwe eerstejaars beschikbaar is gesteld, zijn slechts mensen benaderd die meer dan anderhalf uur reistijd hebben. Van de tweeduizend aangeschrevenen reageerden er 450. Door loting zijn daar 160 mensen uit geselecteerd. De overige driehonderd blijven tot 1 januari 1995 op de lijst staan voor het geval er mensen uit het zusterhuis vertrekken naar een nieuwe kamer.

De SDSH zou graag zien dat de TU mee betaalt aan deze voorziening, die anderhalf jaar geleden van start ging. Er is een brief gestuurd naar het bestuurscollege, maar die is tot op heden nog niet behandeld. (J.O.)