Het Principe stopt en AAG doet weer mee

Studentenpartij Het Principe doet niet mee aan de studentenraadsverkiezingen. Studentenpartij AAG komt – na een jaar onderbreking – weer terug.

Studentenpartij Het Principe stopt ermee. Fractievoorzitter Jeroen van Eldert: “Straks doet AAG weer mee en we willen geen versplintering in de raad. Bovendien is het lastig gebleken om een duidelijk onderscheidend profiel te hebben en is het moeilijk om opvolgers te vinden.”
Jammer, vindt Van Eldert. Maar spijt heeft hij niet. “Iets wat ik heb helpen opzetten, gaat nu niet verder. Dat zou iedereen jammer vinden. Maar het is een bewust besluit. Bovendien hebben we ons doel bij oprichting – dat er weer keus was bij de verkiezing omdat het anders een farce zou zijn – bereikt. Met AAG is er ook komend jaar weer keuze en dat is mooi.”
Ondanks de beslissing te stoppen zal Het Principe zich naar eigen zeggen de rest van het collegejaar, als studentenraadfractie, nog volledig inzetten voor onderwijs en keuzevrijheid.
Een stemadvies voor zijn voormalige kiezers heeft Van Eldert overigens niet. “Er is geen partij waarvan ik zeg: daar moeten onze kiezers straks op stemmen. Iedereen moet zelf de keus maken en stemmen op de partij die het beste met zijn persoonlijke visie overeen komt.”
Bij AAG is men ondertussen enthousiast bezig om de verkiezingsstrijd met Oras aan te gaan. “We hebben ons verkiezingsprogramma rond, maar daar kan ik nog niets over zeggen”, vertelt partijvoorzitter Astrid Garretsen. “Het programma moet eerst nog door de vereniging goedgekeurd worden.”
De kandidatenlijst lijkt in elk geval nog niet rond. “De deadline is 1 april, dus we hebben nog een maand de tijd. Het vinden van mensen is altijd lastig. Het enige dat ik er nu over kan zeggen is dat het loopt.”
Vindt Garretsen het jammer dat Het Principe stopt? “Natuurlijk, ze hebben het goed gedaan. Hun punt dat de keuze opengehouden moet worden, was sterk.” Toch zou hun besluit voor AAG weleens gunstig kunnen uitpakken. “Als we met drie partijen mee zouden doen, is het afwachten wat de kiezer doet. Als je met twee partijen zetels van Oras afsnoept, dan is dat gunstig. Maar als je zetels van elkaar afsnoept, niet. Daar is van te voren geen schatting van te maken.”
De komende tijd zal AAG in elk geval hard proberen om zichzelf goed te profileren. “We hebben al nieuwsbrieven verspreid en AAGjes over het bindend studieadvies opgehangen. We zullen de komende tijd in elk geval weer volop te zien zijn.”

De spaceboxen aan de Leeghwaterstraat mogen van de gemeente Delft drie jaar langer blijven staan dan gepland. De studentenwoningen hadden dit jaar weg gemoeten, maar de gemeente erkent dat de woningen niet gemist kunnen worden. Nieuwbouwplannen voor vervangende woonruimtes zijn vertraagd, en het aantal studenten in Delft stijgt alleen maar. Studentenhuisvester Duwo is blij met het besluit. Op dit moment lopen onderhoudsmensen alle spaceboxen na voor onderhoud. Vooral de keukenblokken vertonen hier en daar gebreken. Na de onderhoudsronde denkt Duwo-directeur Jan Benschop dat de vijf jaar oude woningen weer tijden mee kunnen. De spaceboxen zijn bedacht door Duwo zelf. Die aan de Leegh-waterstraat waren de eerste in Nederland.