Campus

‘Het blijft spannend wie er komen’

Met een try-out van Djazzex start dit weekeinde het eerste volledige seizoen van Theater de Veste. Directeur Helga van Bemmel is over het openingsjaar ,,hartstikke tevreden”.

Toch betekent dat allerminst dat ze nu rustig achterover kan leunen. ,,In het tweede seizoen moet je dat consolideren”, benadrukt ze. ,,Wat ik steeds probeer is het combineren van zo veel mogelijk kwaliteit met zo veel mogelijk variatie.”


Figuur 1 Theaterdirecteur Van Bemmel: Hartstikke tevreden …

Bij binnenkomst op haar kantoor aan de achterzijde van Theater de Veste veronschuldigt Helga van Bemmel zich voor de rotzooi. Haar bureau ligt bezaaid met paperassen. Eigenlijk valt het wel mee, want met één armbeweging heeft ze alles weer aan kant. Of ze het druk heeft? ,,Het is altíjd druk”, beklemtoont ze.

Het prikbord hangt vol met foto’s en artikelen. ‘De Veste komt met glans door eerste weekend…’, luidt een kop van de Delftse Courant. Aan de muur ook een poster van Alex van Warmerdam van zijn stuk ‘De laatste lucifer’. Een beteuterd jongetje die een manshoge lucifer vasthoudt. ,,Ik vind zijn ontwerpen heel bijzonder”, zegt ze, ,,maar ik ben ook een groot fan van theatergroep Orkater.”

Helga van Bemmel voelt zich zichtbaar thuis in Theater de Veste, hoewel ze verklaart dat het nieuwe er voor haar nog niet af is. ,,Rond de opening hebben we een hele spannende tijd gehad, want je bent benieuwd of het aanslaat. Maar daarna houdt het niet op. Het kan zijn dat veel bezoekers uit nieuwsgierigheid zijn gekomen, dus het is de vraag of ze blijven komen. En ook of mensen gaan komen die nog nog niet zijn geweest. In die zin blijft het spannend.”
Toneelfan

De prognoses van de bezoekersaantallen zijn tot dusver ruimschoots gehaald. Het meest populair bleken amusement, show, cabaret, opera, theaterconcerten en operette. Klassieke muziek, dans- en toneelvoorstellingen stonden minder in de belangstelling. Die kennen volgens Van Bemmel een drempel. ,,Daarvoor moet je een andere publieksgroep interesseren. Die hebben we weliswaar bereikt, maar die moet verder uitgebouwd worden.”

Eén van de doelgroepen die ze daarbij op het oog heeft zijn studenten. Die komen volgens haar wel, maar vooral naar cabaretvoorstellingen. ,,Ik zou ze weleens willen uitdagen om naar mooie toneelvoorstellingen te gaan, bijvoorbeeld naar ‘Clockwork Orange’ van Lamda, dat in Engeland veel succes heeft. Of naar een klassieker zoals ‘De Wilde Eend’ van Ibsen met Peter Blok en Porgy Franssen die vorig seizoen speelden in ‘Wie vermoordde Mary Rogers’ van Orkater. Ook hebben we dit jaar twee voorstellingen van Pinter: ‘Bedrog’ en ‘Thuiskomst’.”

Zoals blijkt is Van Bemmel een grote toneelfan. ,,Op het toneel gebeurt alles op een paar meter afstand”, legt ze uit. ,,Het brengt veel meer over dan de televisie. Door sommigenwordt het gezien als een beetje stoffig. Maar ook klassieken en moderne klassieken die gebracht worden door regisseurs met visie kunnen interessante stukken opleveren. Ze gaan namelijk over universele thema’s die telkens in een ander daglicht worden gezet.”

Ze wijst erop dat Europa een lange toneeltraditie heeft die vooral in Nederland erg goed ontwikkeld is. ,,We hebben de laatste jaren het hoogste niveau van Europa. Dat komt vooral doordat we een aantal fantastische regisseurs hebben, zoals Gerard Jan Rijnders, Ivo van Hove, Theu Boermans en Frans Strijards.”
Blauw

Naast de landelijke gezelschappen programmeert Theater de Veste ook minder bekende groepen. Zeer enthousiast is Van Bemmel over een stuk van Vondel, dat dit jaar door maar liefst vier gezelschappen wordt opgevoerd. Eén daarvan, ‘Het Volk in Dothan’ van Het Volk, komt in Delft. ,,Het is werkelijk prachtig”, aldus Van Bemmel. ,,Je ligt helemaal blauw… Het stuk is een beetje cabaret-achtig met humor die erg geschikt is voor studenten.”

Over het huidige functioneren van het theater is ze goed te spreken. Ze krijgt veel positieve reacties van het publiek. Vooral de ‘portemonnee-loze’ pauze blijkt een vondst. ,,Mensen zijn erg enthousiast dat ze in de pauze niet in de rij voor de bar hoeven staan. Ze worden bij het verlaten van de zaal een drankje aangeboden door onze publieksmedewerkers, bijna allemaal TU-studenten trouwens.”

Voor studenten is ze ook druk aan het onderhandelen met het universiteitsbestuur om kortingskaarten te regelen, naar voorbeeld van Amsterdam en Utrecht. Of dat doorgaat en zo ja in welke vorm is nog onbekend. ,,Wat ook nog op mijn verlanglijstje staat”, besluit Van Bemmel, ,,is dat ik graag de naam op het theater wil hebben. Tot nu toe staat die niet op de buitenkant, want daarvoor was geen geld meer, dus daar zoeken we nog sponsors voor.”

Mannus van der Laan

Met een try-out van Djazzex start dit weekeinde het eerste volledige seizoen van Theater de Veste. Directeur Helga van Bemmel is over het openingsjaar ,,hartstikke tevreden”. Toch betekent dat allerminst dat ze nu rustig achterover kan leunen. ,,In het tweede seizoen moet je dat consolideren”, benadrukt ze. ,,Wat ik steeds probeer is het combineren van zo veel mogelijk kwaliteit met zo veel mogelijk variatie.”


Figuur 1 Theaterdirecteur Van Bemmel: Hartstikke tevreden …

Bij binnenkomst op haar kantoor aan de achterzijde van Theater de Veste veronschuldigt Helga van Bemmel zich voor de rotzooi. Haar bureau ligt bezaaid met paperassen. Eigenlijk valt het wel mee, want met één armbeweging heeft ze alles weer aan kant. Of ze het druk heeft? ,,Het is altíjd druk”, beklemtoont ze.

Het prikbord hangt vol met foto’s en artikelen. ‘De Veste komt met glans door eerste weekend…’, luidt een kop van de Delftse Courant. Aan de muur ook een poster van Alex van Warmerdam van zijn stuk ‘De laatste lucifer’. Een beteuterd jongetje die een manshoge lucifer vasthoudt. ,,Ik vind zijn ontwerpen heel bijzonder”, zegt ze, ,,maar ik ben ook een groot fan van theatergroep Orkater.”

Helga van Bemmel voelt zich zichtbaar thuis in Theater de Veste, hoewel ze verklaart dat het nieuwe er voor haar nog niet af is. ,,Rond de opening hebben we een hele spannende tijd gehad, want je bent benieuwd of het aanslaat. Maar daarna houdt het niet op. Het kan zijn dat veel bezoekers uit nieuwsgierigheid zijn gekomen, dus het is de vraag of ze blijven komen. En ook of mensen gaan komen die nog nog niet zijn geweest. In die zin blijft het spannend.”
Toneelfan

De prognoses van de bezoekersaantallen zijn tot dusver ruimschoots gehaald. Het meest populair bleken amusement, show, cabaret, opera, theaterconcerten en operette. Klassieke muziek, dans- en toneelvoorstellingen stonden minder in de belangstelling. Die kennen volgens Van Bemmel een drempel. ,,Daarvoor moet je een andere publieksgroep interesseren. Die hebben we weliswaar bereikt, maar die moet verder uitgebouwd worden.”

Eén van de doelgroepen die ze daarbij op het oog heeft zijn studenten. Die komen volgens haar wel, maar vooral naar cabaretvoorstellingen. ,,Ik zou ze weleens willen uitdagen om naar mooie toneelvoorstellingen te gaan, bijvoorbeeld naar ‘Clockwork Orange’ van Lamda, dat in Engeland veel succes heeft. Of naar een klassieker zoals ‘De Wilde Eend’ van Ibsen met Peter Blok en Porgy Franssen die vorig seizoen speelden in ‘Wie vermoordde Mary Rogers’ van Orkater. Ook hebben we dit jaar twee voorstellingen van Pinter: ‘Bedrog’ en ‘Thuiskomst’.”

Zoals blijkt is Van Bemmel een grote toneelfan. ,,Op het toneel gebeurt alles op een paar meter afstand”, legt ze uit. ,,Het brengt veel meer over dan de televisie. Door sommigenwordt het gezien als een beetje stoffig. Maar ook klassieken en moderne klassieken die gebracht worden door regisseurs met visie kunnen interessante stukken opleveren. Ze gaan namelijk over universele thema’s die telkens in een ander daglicht worden gezet.”

Ze wijst erop dat Europa een lange toneeltraditie heeft die vooral in Nederland erg goed ontwikkeld is. ,,We hebben de laatste jaren het hoogste niveau van Europa. Dat komt vooral doordat we een aantal fantastische regisseurs hebben, zoals Gerard Jan Rijnders, Ivo van Hove, Theu Boermans en Frans Strijards.”
Blauw

Naast de landelijke gezelschappen programmeert Theater de Veste ook minder bekende groepen. Zeer enthousiast is Van Bemmel over een stuk van Vondel, dat dit jaar door maar liefst vier gezelschappen wordt opgevoerd. Eén daarvan, ‘Het Volk in Dothan’ van Het Volk, komt in Delft. ,,Het is werkelijk prachtig”, aldus Van Bemmel. ,,Je ligt helemaal blauw… Het stuk is een beetje cabaret-achtig met humor die erg geschikt is voor studenten.”

Over het huidige functioneren van het theater is ze goed te spreken. Ze krijgt veel positieve reacties van het publiek. Vooral de ‘portemonnee-loze’ pauze blijkt een vondst. ,,Mensen zijn erg enthousiast dat ze in de pauze niet in de rij voor de bar hoeven staan. Ze worden bij het verlaten van de zaal een drankje aangeboden door onze publieksmedewerkers, bijna allemaal TU-studenten trouwens.”

Voor studenten is ze ook druk aan het onderhandelen met het universiteitsbestuur om kortingskaarten te regelen, naar voorbeeld van Amsterdam en Utrecht. Of dat doorgaat en zo ja in welke vorm is nog onbekend. ,,Wat ook nog op mijn verlanglijstje staat”, besluit Van Bemmel, ,,is dat ik graag de naam op het theater wil hebben. Tot nu toe staat die niet op de buitenkant, want daarvoor was geen geld meer, dus daar zoeken we nog sponsors voor.”

Mannus van der Laan

Redacteur Redactie

Heb je een vraag of opmerking over dit artikel?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.