Hermans weigert regels aanvullende beurs te versoepelen

Minister Hermans weigert een besluit van de Tweede Kamer over versoepeling van de aanvullende beurs uit te voeren. Studenten houden hun aanvullende beurs, ook als ze niet genoeg studiepunten halen. Dat besloot de Tweede Kamer twee weken geleden op voorstel van GroenLinks.

Maar afschaffen van die regels kost 950 miljoen gulden in de loop van de komende zeven jaar. Dat geld heeft Hermans niet, en daarom weigert hij het besluit uit te voeren, schrijft hij in een brief.

De fracties die het besluit van twee weken geleden steunden (GroenLinks, CDA, SP én regeringspartij PvdA), willen nog van geen wijken weten. PvdA’er Rehwinkel noemt Hermans’ brief ‘onzorgvuldig’. Juist vanwege de kosten sprak de Kamer te elfder ure uit dat het besluit ‘stapsgewijs’ mocht worden uitgevoerd. ,,Maar op die toevoeging gaat Hermans in het geheel niet in.”

Studenten houden hun aanvullende beurs, ook als ze niet genoeg studiepunten halen. Dat besloot de Tweede Kamer twee weken geleden op voorstel van GroenLinks. Dit om te voorkomen dat studenten met arme ouders zwaarder gestraft worden voor traag studeren dan kinderen van rijkere ouders.