Hang je jas eens ergens anders

Rob Mudde nam deze maand afscheid als directeur onderwijs van de faculteit Technische Natuurwetenschappen. Hij vindt dat studenten wel wat meer ambitie mogen tonen en zet zich nu in voor wilde ideeën van docenten.

U bent bijna 9,5 jaar directeur onderwijs geweest. Hoe was dat?
“Hartstikke leuk en erg druk. Leuk omdat je volop in het onderwijs meedraait vanuit een wetenschappelijke docentenrol en je vervolgens helpt om onderwijsprocessen aan te sturen. Je praat met collega’s van andere faculteiten en al die faculteiten zijn weer anders. Dé universiteit bestaat niet.”

Waar bent u het meest tevreden over?
“Dat we met zijn allen in staat blijken te zijn om grote veranderingen in het onderwijs aan te kunnen. Ik hecht er enorm aan dat onderwijs een gemeenschappelijke activiteit is. Mensen blijven betrokken en mopperen wel eens, maar ik zie ontzettend veel bevlogenheid.”

Wat kan er beter?
“Appreciatie voor mensen die taken in het onderwijs op zich nemen en daar tijd en energie in stoppen. Ik denk dat we dat beter kunnen uitdragen. Het tweede is het engagement van studenten. Omdat ze niet voldoende in de gaten hebben dat leren makkelijker gaat als ze jong zijn. Ze zijn vrijgesteld van werken om te kunnen studeren. Ze doen er allerlei dingen naast. Dat hoort erbij, maar ze mogen zich ook afvragen: waarom kwam ik ook al weer naar de universiteit? Ik denk dat de meeste studenten minder hard werken dan de meeste wetenschappers hier. Kijk eens in de spiegel en vraag je af: wat heb ik vandaag gedaan? Hoeveel kan ik uit mezelf halen? Richting je eigen grenzen gaan is veel leuker.”

In hoeverre hebt u studenten de afgelopen jaren zien veranderen?
“De opkomst van social media en mobiele devices heeft een gedragsverandering met zich meegebracht. De afleiding is groter. Ik zie het zelfde enthousiasme, maar ik maak me er zorgen om dat ze niet in de gaten hebben wat ze met hun tijd doen. Als ik er wat van zeg vinden ze me een opa en ‘daar luister je niet naar’. Een tweede reactie is dat het ze aan het denken zet.”

Wat vindt u van selectie voor masteropleidingen?
“Milde selectie lijkt me goed. Het doel is studenten op de juiste plaats te krijgen. Waarom zou je een master doen als blijkt dat je het niet zo goed kunt? Daarnaast is selectie niveau opdrijvend en onontkoombaar met die enorme toeloop aan de TU.”

Wat gaat u nu doen?
“Het college van bestuur heeft me gevraagd het project Education in the spotlight te trekken. Dat project draait om aandacht voor onderwijs. We houden elke maand een lunchlezing en organiseren workshops. We vragen wat mensen begeestert en wat ze missen. We maken nu een Learning Lab waarin docenten kunnen werken aan wilde ideeën. Hang je jas eens ergens anders, zie anderen werken, doe inspiratie op. Geen innovatie zonder proberen.”