Handelen in reclamepixels

Beter goed gejat, dan slecht bedacht. Onder dat motto proberen twee Delftse studenten rijk te worden met het verkopen van reclamepixels.

Het was nieuws dat de landelijke dagbladen begin januari van dit jaar allemaal brachten. De Engelse student Alex Tew was in een paar maanden tijd miljonair geworden met het verkopen van reclameruimte per pixel op zijn website ‘Million Dollar Homepage’.

Wereldwijd, ook in Nederland, volgden vele sites zijn voorbeeld. Zonder het succes te evenaren. De twee Delftse studenten Nathan Volkers en Paul Everts denken met een paar veranderingen aan het concept van ‘Million Dollar Homepage’ wel ver te kunnen komen.

Terwijl vierdejaars student bouwkunde Volkers zijn ogen niet kon geloven toen hij op de website ‘Nu.nl’ het nieuws over Alex Tew las. Een student miljonair geworden met een site waar alleen reclame op staat? “Ik vond het bizar dat het werkte”, vertelt de student ruim een maand later, zittend in de gemeenschappelijke ruimte annex slaapkamer van een huisgenoot. “Wie gaat er naar zo’n website kijken, vroeg ik me af.”

Voor Volkers was het wel duidelijk dat ‘Million Dollar Homepage’ het vooral zo goed deed, omdat dit nog nooit eerder was vertoond. Niemand had het eerder bedacht om advertentieruimte per pixel te verkopen, met een prijs van één dollar per pixel. Het idee werd een hype doordat het werd opgepikt door grote mediaconcerns als CNN en BBC, kranten met Tews verhaal aan de haal gingen en miljoenen bezoekers dagelijks naar zijn site kwamen.

Het was voor de Delftenaren daarom zaak Tews idee niet letterlijk te kopiëren, maar nieuwe extra’s te verzinnen. Op een avond in de kroeg liep het brainstormen zo lekker, dat huisgenoten Volkers en Everts de volgende dag al bij de Kamer van Koophandel zaten en een dag later bij de bank. Twee weken verder hadden ze al bijna dertigduizend pixels verkocht, voor tien cent per stuk.

Het nieuwe van de Pixelwinkel is volgens Volkers allereerst dat de pixels van hun site verhandeld kunnen worden. Naarmate er meer worden verkocht, stijgt de prijs. En zodra de helft van de pixels door advertenties is ingenomen, kan de handel van start.

Dat maakt de site in de ogen van de studenten interessanter dan Million Dollar Homepage, omdat deze statisch is geworden nu alle pixels zijn verkocht.

Wat hun site verder de moeite van het bezoeken waard moet maken, is het plan om in de toekomst achter de Pixelwinkel persoonlijke startpagina’s te hangen, die mensen zelf kunnen inrichten met voor hen handige links. Voordat ze op hun startpagina komen, moeten ze altijd langs de reclamepixels.

Blijft de vraag wie er naar de site komen kijken. Volkers beseft dat hij wel wat meer nodig heeft dan alleen een goed idee. “Het werkt alleen als je gehyped wordt.”

www.pixelwinkel.nl

www.milliondollarhomepage.com