Wetenschap

Groene grondstof efficienter bereid

Biotechnoloog Dr. Frank Koopman kan met bacteriën houtafval omzetten in een grondstof voor de plasticindustrie en biobrandstoffen.

Een van de geselecteerde kandidaten is de 24-jarige Kartik Kumar die koos voor promotieonderzoek aan de Delftse faculteit Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek. In 2006 zijn een mysterieuze blauwe ring en een maan in een vreemde baan ontdekt rond Uranus. Door de interactie tussen de ringdeeltjes en de maan te modelleren, wil hij onderzoeken welke fysische effecten deze fenomenen verklaren.

Voor de beurzen kwamen 114 aanvragen binnen. Net als vorige jaren mochten de beste 43 kandidaten bij NWO workshops volgen en hun voorstel verder uitwerken voordat ze het nogmaals presenteerden aan een beoordelingscommissie. Twintig mogen er nu promoveren op kosten van wetenschapsfinancier NWO en het ministerie van onderwijs.

De laureaten hebben wortels in verschillende landen, waaronder China, Afghanistan en Marokko. De meesten van hen zullen promoveren in de (bio-)medische of sociale wetenschappen. Traditiegetrouw is meer dan de helft van de winnaars vrouw. De Universiteit Leiden, de Vrije Universiteit Amsterdam en de Erasmus Universiteit Rotterdam vielen elk viermaal in de prijzen.

De beurzen worden dit jaar voor de zesde keer uitgereikt en zijn bedoeld om de participatie van allochtonen in de wetenschap te bevorderen.

Biogrondstoffen

De stof, furaandicarboxylzuur of FDCA, is door het Amerikaanse ministerie van energie opgenomen in de toptwaalf van meest veelbelovende biologische stoffen voor de industrie.

De omzetting van biomassa naar vrije suikers wordt belemmerd door de vorming van stoffen als furfural. Koopman ontdekte een bacterie die furfural om kon zetten in de grondstof FDCA.

Door dat proces te optimaliseren en er een andere bacterie voor te gebruiken kan FDCA in het lab nu in hoge concentraties gemaakt worden. Bird Engineering, een biotechnologische pionier uit Schiedam, werkt aan de opschaling.

Koopman promoveerde op 12 mei aan de faculteit Technische Natuurwetenschappen. Zijn onderzoek werd gesteund door NWO.

Zie ook het bericht op de NWO-site