Groeifonds of ‘Graaifonds’?

De Tweede Kamer wil geld uit het Nationaal Groeifonds gebruiken om een verhoging van de brandstofprijzen voor automobilisten te voorkomen. Dat betekent een streep door verder onderzoek van het Nationaal Onderwijslab AI. Ook is er dan onder meer minder geld voor het bijscholen van leraren en de stimuleringsregeling Leven Lang Ontwikkelen. Die waarschuwing geeft de demissionair minister Dijkgraaf in antwoord op Kamervragen.

Het Nationaal Groeifonds bedraagt 20 miljard euro en is bedoeld voor economische groei op de lange termijn, door middel van investeringen in onderzoek en onderwijs. Het is een bekend doelwit voor politici die elders financiële gaten willen dichten. Vorig jaar werd het geld gebruikt om de Westerscheldetunnel tolvrij te maken.

VVD-fractievoorzitter Sophie Hermans heeft 1,4 miljard euro nodig om een verhoging van de brandstofprijzen voor automobilisten te voorkomen. Ze opperde onder meer het fonds als dekking, maar het kabinet kan ook een andere keuze maken. Dijkgraaf laat doorschemeren een greep uit het Nationaal Groeifonds vervelend te vinden omdat er ‘wel verwachtingen zijn gewekt bij de indieners van projecten, waaronder onderwijsinstellingen’.

Het VVD-voorstel heeft een meerderheid, maar kreeg ook kritiek. Zo grapte D66’er Jan Paternotte: “Het Groeifonds heeft de laatste jaren als bijnaam het ‘Graaifonds’ gekregen.” Ook demissionair minister van Financiën Sigrid Kaag vindt dat het fonds niet bedoeld is voor het inperken van brandstofbelastingen, zei ze donderdag. In de Kamer stemden GroenLinks, PvdA, D66, PvdD, Volt en lid Gündoğan tegen de motie. (HOP, PvT)

Comments are closed.