Groei universiteiten lijkt terug, maar (nog) niet in Delft

De universiteiten trekken vermoedelijk iets meer studenten dan in 2021. Er zijn meer aanmeldingen voor de bachelors en de masters trekken bij. Hoe zit het in Delft?

Of studentenaantallen nou groeien of krimpen, de OWee is altijd gezellig druk. (Foto: Justyna Botor)

Begin augustus telden de Nederlandse universiteiten 97 duizend aanmeldingen, tegen 94 duizend vorig jaar om die tijd. Dat zou een groei van 3,2 procent betekenen. De ervaring leert dat enkele tienduizenden studenten alsnog afhaken. Vorig jaar verschenen er uiteindelijk 63 duizend aan de start. Maar de voorlopige aanmeldingen zeggen wel iets over de trend.

Recentere landelijke cijfers zijn er niet. “De aanmeldcijfers op de website updaten we na de eerste week van augustus niet meer”, zegt woordvoerder Ruben Puylaert van universiteitenvereniging UNL. “In augustus worden er veel veranderingen doorgevoerd in de studentadministraties, waardoor het per dag veel kan verschillen.”

Er kunnen allerlei redenen zijn waarom studenten toch niet aan hun opleiding beginnen. Ze nemen misschien alsnog een tussenjaar of ze vergeten het collegegeld te betalen. Of ze kunnen geen woonruimte vinden en zien er daarom vanaf.

Delftse bachelors
In Delft veranderen de cijfers ook dagelijks. De TU houdt het aantal definitieve inschrijvingen bij en daar staat de teller nu op 3391 nieuwe bachelorstudenten, exclusief interne studieswitchers. Om een vergelijking te maken met de landelijke vooraanmeldingen (die dus nog geen definitieve inschrijvingen zijn) is het echter beter om te kijken naar de gewogen vooraanmeldingen (gewogen, omdat de TU er rekening houdt dat studenten zich voor meerdere studies aanmelden). Het laatste overzicht van 30 augustus komt op 4167 vooraanmelders. Dat is 2 procent minder dan dezelfde week in 2021, maar veel zegt dat nog niet over de uiteindelijke groei of krimp.

Masters
Voor de zomer leken de masteropleidingen tien procent minder studenten te trekken, maar dat is weer bijgetrokken. “De masteraanmeldingen liggen op dit moment iets lager dan vorig jaar, maar het scheelt niet veel”, zegt Puylaert.

De universiteiten relativeerden die cijfers toen al: het kon bijvoorbeeld te maken hebben met verschoven aanmelddeadlines. Bovendien weet je met internationale masterstudenten minder zeker of ze werkelijk komen. Vorig jaar hadden zich op het hoogtepunt 61 duizend internationale studenten aangemeld, terwijl er maar 18 duizend aan hun master begonnen.

Delftse masters
In Delft blijft het aantal gewogen vooraanmeldingen voor de masters ook achter bij vorig jaar. De teller staat op 30 augustus op 4521 studenten, 6 procent minder dan in 2021. Van die studenten heeft momenteel twee derde de volledige inschrijving doorlopen.

HOP, Bas Belleman/Delta, Saskia Bonger

HOP Hoger Onderwijs Persbureau