Griekse tragedie in De Veste

Het Noord Nederlands Toneel (NNT) brengt ‘Medea’ in de vertaling van Gerard Koolschijn en in de regie van Agaath Witteman donderdag 14 maart om 20.15 uur in Theater de Veste. In Griekse tragedies speelt het koor altijd een prominente rol. Bij het NNT wordt het gevormd door drie vrouwen die spreken en zingen op muziek van de Griekse componiste Calliope Tsoupaki, een leerlinge van Louis Andriessen. (M.v.d.L)

Mannus van der Laan

‘Medea’ van Euripides is één van de meest opgevoerde Griekse tragedies. Dat is niet vreemd, want het gruwelijke verhaal boeit nog steeds. Medea wordt door haar vader uit Korinthe verbannen en volgt haar minnaar Jason naar Griekenland. Door uiteindelijk een andere vrouw te kiezen, schendt hij zijn eed van trouw. Uit wraak doodt Medea vervolgens hun twee zonen.

Mannus van der Laan