Goud, zilver en brons

Het vorige week in Nijmegen verreden wereldkampioenschap wielrennen voor studenten leverde drie Delftse medailles op. Malaya van Ruitenbeek haalde goud en brons, Frank Schotman veroverde zilver.

Met zijn winst in de tijdrit over 34,8 kilometer prolongeerde student luchtvaart- en ruimtevaarttechniek (L&R) Malaya van Ruitenbeek zijn wereldtitel van twee jaar geleden. Hij was minder verrast dan de vorige keer: “Ik kon het vooraf niet echt inschatten, maar ik wist dat ik in goede vorm stak. Wel jammer dat ik mijn broertje van het podium afreed. Hij zit in de eindfase van zijn bachelor, dan heb je verdraaid weinig tijd om te trainen.” Met zijn eindtijd van 45:56.50 hield Van Ruitenbeek de Wit-Rus Krisilikau en de Litouwer Siskevicius op 29 respectievelijk 34 seconden. Broer, en studiegenoot, Emmanuel van Ruitenbeek eindigde als vierde.

Twee dagen later voegde de L&R-student een bronzen medaille aan zijn buit toe door derde te worden in de wegwedstrijd over 160 kilometer. “Met de Nederlandse ploeg hadden we steeds de wedstrijd onder controle. In het laatste rondje zaten we met twee man in een groep van zeven. Door hard te werken kon onze sprinter, Robin Chaigneau, op tijd wegrijden en winnen. Dat hebben we goed uitgespeeld.”

De kans dat Malaya van Ruitenbeek, die de afgelopen twee jaar voor een Duitse ploeg reed in de hoop een profcontract te verdienen, zijn studie weer volledig oppakt lijkt groot. “Als ik op 1 september geen profcontract heb, zit ik diezelfde dag weer op de TU, om aan mijn master te beginnen. Ik heb er twee jaar alles aan gedaan. Het ging goed, maar waarschijnlijk ben ik niet goed genoeg. Ik vind het niet erg om weer aan de studie te gaan, ben er in mijn hoofd wel klaar voor.”

Mountainbiker Frank Schotman, aan de TU actief als student civiele techniek, wist zich zaterdag direct na de start van de marathon over 105 kilometer voorin te nestelen. In de finale sprintte hij met de Duitser Hannes Genze en de Belg Kevin van Hoovels voor de prijzen. Tot zijn ongenoegen zag hij hoe Genze hem in de laatste tweehonderd meter voorbijstreefde en met een banddikte verschil als eerste finishte. “Een grote teleurstelling. Ik was de sterkste in koers, maar helaas kon ik het niet afmaken.” De twee dagen eerder afgelegde crosscountry verliep nog veel minder voorspoedig. Schotman reed met drie man voorop, maar moest afhaken toen zijn achterderailleur brak. Ook Lianne Wagtho, de derde L&R-student uit de Nederlandse selectie, had zich meer voorgesteld van het WK. “Ik had veel pech. Voor de start viel ik al door olie op de weg en eenmaal in koers brak mijn ketting in de tweede ronde. Mijn wedstrijd was dus snel voorbij. Nogal een teleurstelling, ja.”