Goede voornemens

Ik bestel een cappuccino en ga aan een tafeltje zitten. Joost Pluim betreedt de verhoging in de vloer van de Tango. Deze dient vanmiddag als podium. Hij heet iedereen welkom, direct gevolgd voor ‘de agenda van Helene’. Helene somt in rap tempo op wat er deze maand in Delft allemaal te doen is op het gebied van theater. Mensen in de zaal lichten sommige dingen kort toe. Dan is het tijd om te spelen. Vier van tevoren gevraagde acteurs bestijgen het podium en krijgen improvisatieopdrachten. Het thema van de opdrachten: goede voornemens. Dat spreekt tot de verbeelding. Er wordt fanatiek gespeeld. Het publiek is enthousiast.

Voor de laatste ronde mogen wij de opdracht verzinnen. We verzinnen een moeder en een dochter in een warenhuis met het goede voornemen minder geld uit te geven. Gespeeld door Ric en Richard. Hilarisch. Aan het eind krijgt de winnaar een breiwerk. Om uit te breiden en door te geven.

Een van de gasten heeft zijn accordeon meegenomen en begint te spelen. Melancholische klanken op een regenachtige zondagmiddag. De gesprekken gaan over theater, acteren, amateurs versus professionele acteurs en ooit gespeelde stukken. Veel mensen hebben ooit met elkaar in een productie gespeeld en halen herinneringen op of vertellen elkaar waar ze nu mee bezig zijn. We worden opgeschrikt door een plateau worst en kaasblokjes. Het is ineens stampend druk in de Tango. “We hebben een nieuwjaarsborrel voor onze gasten”, vertelt de barman. “Alle drank is gratis.” Daar gaan mijn goede voornemens. De koffie wordt ingeruild voor bier en wijn. Spelers halen met elkaar steeds gênantere toneelmomenten op. Vele gepasseerde kaasplateaus later vind ik mezelf aan de bar met twee acteurs. We brengen in ons enthousiasme de hele soundtrack van Grease ten gehore. Uit de volle borst. En ik houd niet eens van musical. Tijd om te gaan. Door de regen fiets ik het nieuwe jaar in. Ik neem me voor er dit jaar een groot feest van te maken. En om vaker naar het theater te gaan. (AN)

Weet je een feest? Mail dan naar anna_catharina@hotmail.com

(Foto: Erik Jansen)

Na een maand feesten, dineren, borrelen, en nog meer feesten is iedereen in januari feestmoe. Delft heeft zich teruggetrokken in de UB. Tijd voor bezinning en inspirerende initiatieven. Door de regen fiets ik zondagmiddag naar de Tango. Daar wordt iedere eerste zondag van de maand een theatercafé gehouden door Theaternetwerk. Een ontmoetingsplaats voor iedereen die meer wil weten over theater in Delft. Of zelf iets wil vertellen. Theaternetwerk is een samenwerkingsverband tussen professionele en amateurtheaterinstellingen. Als ik binnenkom is het al aardig druk. Een gemêleerd publiek. Studenten, net-niet-meer-studenten, dertigers met jonge kinderen en veertigers. Allemaal hebben ze een ding gemeen; een liefde, of in ieder geval interesse voor toneel.

Weet je een feest? Mail dan naar anna_catharina@hotmail.com

(Foto: Erik Jansen)