Geldbedragen energiesteun bekend

In november besloot minister Jetten dat ook huurders die één aansluiting delen compensatie krijgen voor hun hoge energierekening. Woensdag maakte hij de bedragen bekend. Huurders van ‘zelfstandige’ appartementen met een blokaansluiting voor zowel gas als elektriciteit krijgen ten minste 1598 euro, studenten zonder eigen voordeur 670 euro.

Eigenaren of beheerders van wooncomplexen met blokaansluiting kunnen het geld waarschijnlijk vanaf februari in twee rondes aanvragen bij de Belastingdienst. De studentenhuisvesters weten nog niet hoe en wanneer ze de bedragen precies verrekenen met de maandelijkse servicekosten. Afhankelijk van de ontwikkeling van de energieprijzen gaan de bedragen in de tweede ronde misschien nog iets omhoog.

Het kabinet had in december al aangegeven dat ook huishoudens met blokaansluitingen gecompenseerd worden voor de gemiste eenmalige tegemoetkoming van tweemaal 190 euro. Als ze blokelektriciteit hebben dan krijgen huurders van zelfstandige wooneenheden 380 euro. Bij onzelfstandige eenheden zal dat bedrag waarschijnlijk lager uitvallen. (HOP, PvT)

HOP Hoger Onderwijs Persbureau

redactie@hogeronderwijspersbureau.nl