Onderwijs

Geld voor techniek en wetenschap op basisschool

Hoop voor de technische opleidingen, al is het hoop voor op iets langere termijn. Staatssecretaris Sharon Dijksma kondigde afgelopen dinsdag aan jaarlijks 15 miljoen euro uit te trekken voor wetenschap- en techniekonderwijs op de 7000 Nederlandse basisscholen.

 Dijksma deed haar belofte dinsdagavond 3 november in de Fokker Terminal in Den Haag. Zij kreeg daar uit handen van KNAW-president Robbert Dijkgraaf het Masterplan 2011-2016 ‘Ruimte voor talent, ruimte voor wetenschap en techniek’.

Het plan is een initiatief van de Denktank Wetenschap en Techniek en het Platform Bèta Techniek. De laatste wil onder meer structureel 15 procent meer leerlingen en studenten in bètatechnisch onderwijs krijgen.
Doel van het plan is voor kinderen de ruimte te creëren om hun talenten te ontwikkelen op het vlak van onderzoeken, redeneren en probleem oplossen. Ze moeten dat doen aan de hand van wetenschap en techniek en gebruik maken van hun nieuwsgierigheid en creativiteit. Verschillende maatschappelijke organisaties hebben hun steun toegezegd, waaronder universiteiten, gemeenten, het bedrijfsleven en musea en science centra.

Bèta-talent

Met het geld worden scholen geholpen bij het integreren van wetenschap en techniek in hun onderwijs, worden leerkrachten geschoold en wordt onderzoek gedaan dat op scholen toepasbaar is naar de ontwikkeling van (bèta-)talent van jonge kinderen.

De afgelopen jaren is meer dan een derde van de basisscholen al gestart met het invoeren van wetenschap en techniek, zijn 10.000 (aankomende) leraren bijgeschoold op dit domein en is er vernieuwend wetenschappelijk onderzoek gestart.

Talentontwikkeling

De Denktank Wetenschap en Techniek heeft het initiatief genomen om ook de komende jaren de talentontwikkeling van kinderen door wetenschap en techniek veilig te stellen en verder te stimuleren. De Denktank bestaat uit een breed gezelschap van prominente mensen uit onder andere de wetenschap, het onderwijs, het bedrijfsleven en regionale politiek, zoals Robbert Dijkgraaf (hoogleraar UvA, President KNAW) en Michaël van Straalen (vice-voorzitter MKB-Nederland, voorzitter Koninklijke Metaalunie).

Het Masterplan is een uitwerking van het Manifest ‘Ruimte voor Talent, Ruimte voor Wetenschap & Techniek’, dat op 11 november 2008 is aangeboden aan Dijksma.

Meer informatie: www.manifestwt.nl.

Progressieve symfonische rock, kortweg symfo, is een beetje het stiefkindje van de popmuziek. Je houdt ervan of je vindt het vreselijk. Het genre kende zijn hoogtepunt in de jaren zeventig, totdat de eerste punkgolf het in een klap compleet wegvaagde. De inpluggen-en-spelen-maar-filosofie, gevat in songs van maximaal drie minuten, stond volledig haaks op de orkestrale symfo met zijn naar het bombastische neigende, uitgesponnen synthesizerklanktapijten.
Luuk Braun, verzorger van discoavonden voor oudere jongeren in Delft, bezocht een paar maanden geleden een concert van Knight of the Progs, in Monster. Een groep ervaren muzikanten, gespecialiseerd in het werk van acts als Genesis, Pink Floyd, Supertramp, Kansas, UK, Emerson, Lake & Palmer, Marillion, Camel, Kayak en Focus. Onder de indruk van het gebodene vroeg hij hen of ze zoiets ook in Delft wilden doen, waarna hij razendsnel een zaaltje regelde. Vrijdag staat de band drie uur lang in Club Wesseling aan de Houttuinen. “Je hoort die muziek alleen nog op Arrow Classic Rock, live-avonden als deze zijn er vrijwel nooit. De belangstelling is niettemin groot. Ze komen ervoor naar Delft vanuit Groningen en België.”
De vaste veejay van de band verlevendigt het optreden met een multimediashow. Dan is er nog het theaterelement, waarin op luchtige wijze de geschiedenis van de symforock uit de doeken wordt gedaan. Voor de gelegenheid wordt het gezelschap aangevuld met gastmuzikanten, onder wie Maaike Breijman, in het covercircuit bekend als ‘de Nederlandse Kate Bush’. Zij ontfermt zich onder meer over de nummers van Yes, zoals ‘Yours is no disgrace’ en ‘Close to the edge’. Braun: “De zanger haalt het hoge geluid van Yes-voorman Jon Anderson niet. Maaike heeft daar de perfecte hoge stem voor.”
Braun houdt ervan als de nummers letterlijk worden nagespeeld. “Daarvoor ga je toch naar zo’n coverband: omdat het origineel er niet meer is. ‘Firth of fifth’, van Genesis, daarin zit wat mij betreft de beste gitaarsolo ooit. Van Steve Hackett. Die moeten ze niet anders gaan spelen.”
Op de setlist staat onder meer ‘Shine on you crazy diamond van Pink Floyd, Brauns alltime favoriete nummer. “Ik heb ze gevraagd of ik dat nummer mocht drummen. Ik ken het noot voor noot uit mijn hoofd. ‘Kom maar een keer repeteren’, zeiden ze, ‘als het niks is doen we het niet; we willen niet voor lul staan’.” Logisch, vindt Braun: “Het is kwalitatief moeilijke muziek om te spelen en het zijn goede muzikanten die op het podium staan.”
Is symfo ouwelullenmuziek? “Dat is wel een beetje waar. Het publiek bij dit soort bands bestaat vooral uit veertigplussers. Die zijn ermee opgegroeid. Muziek die je tijdens je veertiende, vijftiende hoort blijf je altijd het beste vinden. Wat nu Coldplay en Keane zijn, waren toen Pink Floyd en Genesis. Ik ben van de generatie dat je naar de platenzaak liep en de nieuwe van Pink Floyd kocht. Die draaide je dan honderdduizend keer.”
Symfomuziek moet je leren waarderen. “Er zitten verschillende lagen in. ‘Lady fantasy’ van Camel bijvoorbeeld, daar vind je de eerste keer niks aan. Ik raad jonge muziekliefhebbers altijd aan om ‘Shine on you crazy diamond’ een stuk of tien keer te draaien. Dan ontdekken ze pas hoe goed het is. Tegenwoordig zijn toch ook veel jongeren geïnteresseerd in symfo, al heet het nu progrock. Het gaat vaak van ouder op kind. Mijn zoon van 19 draait niks anders. 

www.djluuk.nl

Redacteur Redactie

Heb je een vraag of opmerking over dit artikel?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.