Geen doctorstitel na verdediging

Een Tilburgse buitenpromovendus moet in de herkansing. Haar proefschrift was al goedgekeurd, maar tijdens de openbare verdediging – normaal gesproken een formaliteit – ging het mis. Emeritus-hoogleraar Jan Vranken uit felle kritiek op de decaan van de rechtenfaculteit, die de promotieplechtigheid leidde. Die zou op een ‘onbehouwen manier’ de rechtspositie van de promovendus onderuitgehaald hebben.

Overigens kan het volgens het reglement gebeuren dat een proefschrift na de verdediging wordt afgewezen, omdat de promotiecommissie pas dan over de toekenning van het doctoraat beslist. De universiteit hield zich even stil, maar erkent nu dat de gang van zaken toch zeer ongebruikelijk en teleurstellend is. Voor haar herkansing wordt de promovendus zorgvuldig begeleid, belooft de universiteit.

In Tilburg is veel te doen rondom promoties. De universiteit heeft net de zaak rond oud-decaan Arie de Ruyter achter de rug. Die moest zich voor de rechter verantwoorden voor zijn lucratieve ‘promotiefabriek’ en kreeg deze zomer een taakstraf opgelegd. Die fabriek draaide op de promotiebonus van tienduizenden euro’s die universiteiten van de overheid krijgen per uitgereikt doctoraat. Buitenpromovendi, die niet in dienst zijn van de universiteit en hun proefschrift in hun eigen tijd schrijven, vormden een bron van inkomsten. Er zouden twijfelachtige proefschriften zijn goedgekeurd. (HOP, Bas Belleman)

HOP Hoger Onderwijs Persbureau

redactie@hogeronderwijspersbureau.nl