Geen bindend studieadvies tweede jaar

De TU Delft ziet af van een experiment met een bindend studieadvies in het tweede jaar. Het college van bestuur volgt daarmee het advies van de studentenraad.

De universiteit diende eind mei een aanvraag in bij het ministerie om bij twee opleidingen te experimenteren met een bindend studieadvies (bsa) in het tweede jaar. Het betrof de twee opleidingen die zij samen met de Universiteit Leiden aanbiedt, Life Science & Technology (LST) en Molecular Science & Technology (MST). Met het bsa zouden de universiteiten studenten in hun tweede jaar kunnen wegsturen als zij niet hun propedeuse plus dertig studiepunten hebben behaald.

De aanvraag was nog onder voorbehoud van het advies van de studentenraad, maar die gaf aan een bsa in het tweede jaar onacceptabel te vinden. De raad kwam met een aantal alternatieven zoals een verplichte studieplanning voor het tweede jaar, beperkingen in de afstudeersteun en meer studiebegeleiding. Het college komt nu met een aanpassing in de regeling afstudeersteun.

Voorzitter van de Delftse studentenraad Enne Hekma is tevreden met de beslissing van het college: “Het is goed te zien dat er niet met bsa in het tweede jaar geëxperimenteerd gaat worden op de TU Delft. Op deze manier blijft er ruimte voor studenten om zich ook naast hun studie te ontwikkelen.”

Ook Bas Vollebregt van de Delftse studentenvakbond VSSD is positief: “Het is goed dat de TU Delft studenten die bewezen hebben dat zij een technische opleiding aankunnen, niet alsnog in hun tweede jaar gaat wegsturen. Zeker als we kijken naar het oplopende tekort aan technici zou dit extreem zonde zijn. Studenten die de opleiding aankunnen moeten de kans krijgen hem af te maken.”