Onderwijs

Gebruik Blackboard stijgt explosief

Het gebruik van Blackboard op de TU lijkt dit jaar alle records te gaan breken. Tijdens de eerste week van dit studiejaar was het aantal pageviews hoger dan ooit en verwacht wordt dat de stijgende trend doorzet.

De eerste week van september is volgens Willem van Valkenburg, één van de beheerders en ontwikkelaars van Blackboard, traditioneel de drukste van het jaar. Maar nog niet eerder liep het zo storm als nu.

Op de eerste maandag van het jaar viel de drukte met bijna 200 duizend pageviews nog mee. Op dinsdag waren het er al meer dan 310 duizend, woensdag bijna 400 duizend. Op donderdag en vrijdag oversteeg het aantal pageviews dat aantal dik.

In september 2003 schommelde het aantal pageviews per dag tijdens de eerste collegeweek nog rond de 200 duizend en op vrijdag waren er maar ongeveer 130 duizend. In de eerste week van september 2002 werd dat laatste aantal maar op één dag gehaald.

Volgens Van Valkenburg is de enorme toename van dit jaar vooral te danken aan de studenten. “We zien dat zij veel massaler inloggen, op alle faculteiten. Hoe dat komt, weten zij waarschijnlijk beter, maar ik denk dat het ermee te maken heeft dat ook steeds meer docenten Blackboard gebruiken. De studenten moeten dan wel.”

Sinds de zomer hebben volgens Van Valkenburg 14 duizend bezoekers ingelogd op Blackboard. Het potentieel is overigens veel groter. Er staan 48 duizend gebruikers in het systeem, maar daarvan is een groot deel gedeactiveerd. Dat zijn oud-TU’ers. Verder zijn er 20- tot 25 duizend alumni die gebruikmaken van Blackboard. De rest zijn studenten en medewerkers.

Van Valkenburg denkt dat de enorme toename van het aantal pageviews aan het begin van dit studiejaar duidt op een trend richting steeds meer gebruik. “Maar we moeten natuurlijk afwachten hoe het zich ontwikkelt”, nuanceert hij. Volgens de DTO-medewerker kan het systeem de huidige aantallen bezoekers nog aan, maar wordt er nu wel onderzocht hoe het een nog grotere toestroom moet verwerken.

Volgens Van Valkenburg zijn grotere aantallen overigens niet heilig. “We willen graag ook onderwijsvernieuwing. De meeste docenten zetten nu nog alleen informaties of Power Point-presentaties op Blackboard. Maar we willen ook discussiefora, opdrachten en toetsjes.”

De eerste week van september is volgens Willem van Valkenburg, één van de beheerders en ontwikkelaars van Blackboard, traditioneel de drukste van het jaar. Maar nog niet eerder liep het zo storm als nu.

Op de eerste maandag van het jaar viel de drukte met bijna 200 duizend pageviews nog mee. Op dinsdag waren het er al meer dan 310 duizend, woensdag bijna 400 duizend. Op donderdag en vrijdag oversteeg het aantal pageviews dat aantal dik.

In september 2003 schommelde het aantal pageviews per dag tijdens de eerste collegeweek nog rond de 200 duizend en op vrijdag waren er maar ongeveer 130 duizend. In de eerste week van september 2002 werd dat laatste aantal maar op één dag gehaald.

Volgens Van Valkenburg is de enorme toename van dit jaar vooral te danken aan de studenten. “We zien dat zij veel massaler inloggen, op alle faculteiten. Hoe dat komt, weten zij waarschijnlijk beter, maar ik denk dat het ermee te maken heeft dat ook steeds meer docenten Blackboard gebruiken. De studenten moeten dan wel.”

Sinds de zomer hebben volgens Van Valkenburg 14 duizend bezoekers ingelogd op Blackboard. Het potentieel is overigens veel groter. Er staan 48 duizend gebruikers in het systeem, maar daarvan is een groot deel gedeactiveerd. Dat zijn oud-TU’ers. Verder zijn er 20- tot 25 duizend alumni die gebruikmaken van Blackboard. De rest zijn studenten en medewerkers.

Van Valkenburg denkt dat de enorme toename van het aantal pageviews aan het begin van dit studiejaar duidt op een trend richting steeds meer gebruik. “Maar we moeten natuurlijk afwachten hoe het zich ontwikkelt”, nuanceert hij. Volgens de DTO-medewerker kan het systeem de huidige aantallen bezoekers nog aan, maar wordt er nu wel onderzocht hoe het een nog grotere toestroom moet verwerken.

Volgens Van Valkenburg zijn grotere aantallen overigens niet heilig. “We willen graag ook onderwijsvernieuwing. De meeste docenten zetten nu nog alleen informaties of Power Point-presentaties op Blackboard. Maar we willen ook discussiefora, opdrachten en toetsjes.”

Redacteur Redactie

Heb je een vraag of opmerking over dit artikel?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.