Onderwijs

Game flippo’s

Vier zakken chips kregen ze opgestuurd van Smiths, de zes aio’s bij de vakgroep computergraphics en CAD/CAM van Technische Wiskunde en Informatica.

Dit hadden ze te danken aan hun pogingen hogere orde wiskunde toe te passen op zogenaamde game flippo’s.

Game flippo’s zijn niet eetbare ronde schijfjes in zakken chips met aan één kant vier cijfers waarmee het getal 24 gemaakt moet worden door optellen, aftrekken, vermenigvuldigen of delen. Elk cijfer moet één keer worden gebruikt. Toen Winfried van Holland, Erik Reinhard en Klaas-Jan de Kraker probeerden hun kamernummers in game flippo’s te schrijven, lukte dat niet. Hoewel ze de beschikking hadden over een groot aantal van die ronde schijfjes, ontbraken de negen en de nul.

En daarmee begonnen de problemen pas. Want toen eenmaal hun belangstelling was gewekt (wat niet moeilijk is in een door getallen gedomineerde omgeving) bleken de game flippo’s intrigerender dan ze in eerste instantie lijken. Koffiepauze na koffiepauze werd gevuld met gereken aan flippo’s, en de ene onduidelijkheid stapelde zich op de andere.

Een greep uit de brief die ze in uiterste wanhoop naar Smiths stuurden: ,,Kunt u ons de precieze regels sturen voor het Cheetos 24-game flippospel? En kunt u aangeven waarom die regels zijn gekozen? Welk pedagogisch fundament ligt ten grondslag aan de stippentoewijzing van de Cheetos 24-game flippo’s (een, twee en drie stippen)? Welke hogere overwegingen liggen ten grondslag aan de beperkingen van de verzamelingen cijfers C (de nul en de negen ontbreken) en de operatoren O (alleen optellen, aftrekken, vermenigvuldigen en delen), en mogen deze verzamelingen worden uitgebreid met de verzamelingen C’ en O’?”

Nogal wat vragen die om een antwoord vroegen. Dat moeten ze bij Smiths ook hebben gedacht want ongeveer een maand later stuurden ze vier zakken chips samen met een tipje van de spelregelsluier en een compleet nieuwe game-flippo-uitdaging voor wizzkids. De vier zakken chips waren bestemd voor nader onderzoek. ,,Want”, geeft Van Holland toe, ,,de vraag naar meer chips was de belangrijkste van onze brief. We hadden eigenlijk wel gedacht dat we zes zakken zouden krijgen, voor iedere ondertekenaar een zak.”

Het nieuwe flippospel gaat als volgt: Neem vijf 24-game flippo’s en leg deze over elkaar zoals op de foto. Maak van alle wielen 24 door voor het ontbrekende cijfer telkens hetzelfde getal tussen nul en negen in te vullen.

Inmiddels hadden ze bij Wiskunde een database aangelegd met alle 330 mogelijke combinaties van game flippo’s. Vervolgens hebben de onderzoekers een programma geschreven om te kijken welke flippo’s oplosbaar zijn. Dat bleken er uiteindelijk 265 te zijn. Wim de Leeuw, geestelijk vader van het programma: ,,Het meeste tijd kostte het vinden van de breukenbug. Sommige flippo’s zijn namelijk slechts op te lossen door middel van een breuk, en we hadden in het programma in eerste instantie alleen met integers gerekend.”

Voor het nieuwe spel met vijf flippo’s is nog geen programma geschreven. Daarvoor moet Smiths eerst de resterende twee zakken chips opsturen.

Vier zakken chips kregen ze opgestuurd van Smiths, de zes aio’s bij de vakgroep computergraphics en CAD/CAM van Technische Wiskunde en Informatica. Dit hadden ze te danken aan hun pogingen hogere orde wiskunde toe te passen op zogenaamde game flippo’s.

Game flippo’s zijn niet eetbare ronde schijfjes in zakken chips met aan één kant vier cijfers waarmee het getal 24 gemaakt moet worden door optellen, aftrekken, vermenigvuldigen of delen. Elk cijfer moet één keer worden gebruikt. Toen Winfried van Holland, Erik Reinhard en Klaas-Jan de Kraker probeerden hun kamernummers in game flippo’s te schrijven, lukte dat niet. Hoewel ze de beschikking hadden over een groot aantal van die ronde schijfjes, ontbraken de negen en de nul.

En daarmee begonnen de problemen pas. Want toen eenmaal hun belangstelling was gewekt (wat niet moeilijk is in een door getallen gedomineerde omgeving) bleken de game flippo’s intrigerender dan ze in eerste instantie lijken. Koffiepauze na koffiepauze werd gevuld met gereken aan flippo’s, en de ene onduidelijkheid stapelde zich op de andere.

Een greep uit de brief die ze in uiterste wanhoop naar Smiths stuurden: ,,Kunt u ons de precieze regels sturen voor het Cheetos 24-game flippospel? En kunt u aangeven waarom die regels zijn gekozen? Welk pedagogisch fundament ligt ten grondslag aan de stippentoewijzing van de Cheetos 24-game flippo’s (een, twee en drie stippen)? Welke hogere overwegingen liggen ten grondslag aan de beperkingen van de verzamelingen cijfers C (de nul en de negen ontbreken) en de operatoren O (alleen optellen, aftrekken, vermenigvuldigen en delen), en mogen deze verzamelingen worden uitgebreid met de verzamelingen C’ en O’?”

Nogal wat vragen die om een antwoord vroegen. Dat moeten ze bij Smiths ook hebben gedacht want ongeveer een maand later stuurden ze vier zakken chips samen met een tipje van de spelregelsluier en een compleet nieuwe game-flippo-uitdaging voor wizzkids. De vier zakken chips waren bestemd voor nader onderzoek. ,,Want”, geeft Van Holland toe, ,,de vraag naar meer chips was de belangrijkste van onze brief. We hadden eigenlijk wel gedacht dat we zes zakken zouden krijgen, voor iedere ondertekenaar een zak.”

Het nieuwe flippospel gaat als volgt: Neem vijf 24-game flippo’s en leg deze over elkaar zoals op de foto. Maak van alle wielen 24 door voor het ontbrekende cijfer telkens hetzelfde getal tussen nul en negen in te vullen.

Inmiddels hadden ze bij Wiskunde een database aangelegd met alle 330 mogelijke combinaties van game flippo’s. Vervolgens hebben de onderzoekers een programma geschreven om te kijken welke flippo’s oplosbaar zijn. Dat bleken er uiteindelijk 265 te zijn. Wim de Leeuw, geestelijk vader van het programma: ,,Het meeste tijd kostte het vinden van de breukenbug. Sommige flippo’s zijn namelijk slechts op te lossen door middel van een breuk, en we hadden in het programma in eerste instantie alleen met integers gerekend.”

Voor het nieuwe spel met vijf flippo’s is nog geen programma geschreven. Daarvoor moet Smiths eerst de resterende twee zakken chips opsturen.

Redacteur Redactie

Heb je een vraag of opmerking over dit artikel?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.