Onderwijs

Foto’s met beeldschermkwaliteit van de printer

Foto’s kunnen dankzij een nieuw programma met dezelfde kwaliteit als op het beeldscherm uit de printer rollen.Een kleurenfoto die uit de printer komt heeft vaak minder contrast en andere tinten dan het origineel op het scherm.

Dat komt doordat een monitor zijn eigen kleuren maakt, terwijl de kleuren op drukwerk ontstaan doordat er licht op valt en gereflecteerd wordt.

Een andere reden voor de verschillen tussen een afbeelding op scherm en papier is het verschil in kleurenbereik. Een monitor heeft meer kleuren dan een printer. Pas je met bijvoorbeeld het programma Photoshop het contrast aan van een afbeelding op de monitor, dan kunnen gewenste kleuren buiten het bereik van de printer komen, waardoor de print vlakker van kleur wordt. Kleurnuances die je net zichtbaar hebt gemaakt kunnen dan weer verdwijnen.

“Mensen maken plaatjes scherper op de computer en kijken dan pas of ze ze kunnen printen”, zegt Judith Dijk van de sectie patroonherkenning en beeldbewerking (TNW). “Ik heb het omgedraaid en gekeken of het binnen de marges van de printer scherper kan.”

Dijk ontwikkelde samen met haar begeleider Piet Verbeek een algoritme waarin ze de beperkingen van de printer verwerkte, zodat printresultaten minder vlak worden qua kleuren. “Een beeldbewerkingsstap kan worden gezien als een correctie van een origineel beeld. In mijn methode laat ik de maximale en minimale correctie voor ieder pixel afhangen van het bereik van de printer”, zegt Dijk, die afgelopen dinsdag op dit onderwerp promoveerde. De methode is intussen gepantenteerd. (IL)

Foto’s kunnen dankzij een nieuw programma met dezelfde kwaliteit als op het beeldscherm uit de printer rollen.

Een kleurenfoto die uit de printer komt heeft vaak minder contrast en andere tinten dan het origineel op het scherm. Dat komt doordat een monitor zijn eigen kleuren maakt, terwijl de kleuren op drukwerk ontstaan doordat er licht op valt en gereflecteerd wordt.

Een andere reden voor de verschillen tussen een afbeelding op scherm en papier is het verschil in kleurenbereik. Een monitor heeft meer kleuren dan een printer. Pas je met bijvoorbeeld het programma Photoshop het contrast aan van een afbeelding op de monitor, dan kunnen gewenste kleuren buiten het bereik van de printer komen, waardoor de print vlakker van kleur wordt. Kleurnuances die je net zichtbaar hebt gemaakt kunnen dan weer verdwijnen.

“Mensen maken plaatjes scherper op de computer en kijken dan pas of ze ze kunnen printen”, zegt Judith Dijk van de sectie patroonherkenning en beeldbewerking (TNW). “Ik heb het omgedraaid en gekeken of het binnen de marges van de printer scherper kan.”

Dijk ontwikkelde samen met haar begeleider Piet Verbeek een algoritme waarin ze de beperkingen van de printer verwerkte, zodat printresultaten minder vlak worden qua kleuren. “Een beeldbewerkingsstap kan worden gezien als een correctie van een origineel beeld. In mijn methode laat ik de maximale en minimale correctie voor ieder pixel afhangen van het bereik van de printer”, zegt Dijk, die afgelopen dinsdag op dit onderwerp promoveerde. De methode is intussen gepantenteerd. (IL)

Redacteur Redactie

Heb je een vraag of opmerking over dit artikel?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.