Fotoboek Steenkamp: uit het leven gegrepen

,,Als ik naar de wc ga neem ik nog een foto-camera mee”, bekent Nout Steenkamp in het voorwoord van ‘Just Around The Corner’. Naar een kiekje van zijn eigen poepdoos moeten we in het boek vergeefs zoeken. Maar een opname van urinerende marathonlopers en een doorkijkje in een openbaar toilet leveren voldoende bewijs dat we zijn woorden letterlijk mogen opvatten.

Er gaat volgens Steenkamp geen dag voorbij dat hij geen foto maakt. Een passie die hem al langer bezielt dan vandaag want op 13-jarige leeftijd had hij al een camera in de handen. Ging zijn puberfascinatie vooral uit naar vliegtuigen en vogels, later richtte hij de camera meer en meer op mensen.

Voor Delta, waar hij sinds 1987 na een afgebroken studie industrieel ontwerpen werkzaam is, schoot hij in de loop der jaren een onafzienbare hoeveelheid foto’s. In het boek is daarvan een stevige selectie opgenomen. Opnamen van aspirant-corpsleden die tijdens de kennismakingsperiode leren ‘braken’ staan zij aan zij met die van bejaarde reünisten die elkaar op de Delftse Markt ontmoeten tijdens een lustrumviering. Tegenover de beelden van de uit de hand gelopen demonstratie in Den Haag staat een monstrueuze tegenlichtopname van minister Ritzen.

Steenkamp kruipt bij voorkeur zo dicht mogelijk op het onderwerp dat hij wil fotograferen. Verder drukt hij het liefst zo snel mogelijk de sluiterknop in. Steenkamp: ,,Ik wil mensen altijd overrompelen, ze niet de tijd gunnen om nog even te kunnen bedenken of hun haar wel goed zit.”

Dat deze werkwijze zich vooral leent voor de vrije fotografie, daarvan zijn in het boek een aantal fraaie voorbeelden te zien. Zoals de bruid die vlak voor de huwelijkingsvoltrekking nerveus aan een sigaretje lurkt. Of de dikbuik die in de Scheveningse branding zijn Oosters madeliefje op de foto zet.

Eveneens uit het leven gegrepen maar wel nadrukkelijk geposeerd zijn de foto’s van Haagse zonderlingen. Dikke Willem, alias ‘De Bolle’, Ronald Jansen ‘De Truienbreier’, de muurschilder Rem Brand, een hele stoet halvegaren die het straatbeeld kleur verschaffen passeert de revue. De foto’s zijn gelardeerd met een verhelderende toelichting van TU-voorlichter Ben Herbergs. Zelf heeft Steenkamp er weinig aan toe te voegen: ,,Ik wil alleen maar mooie plaatjes maken.”

Het fotoboek ‘Just Around The Corner’ wordt donderdag 18 augustus om 16.30 in de Vrije Akademie/Grandcafé Verderop gepresenteerd. Het is voor 49,50 gulden verkrijgbaar bij de voorlichtingsdienst of door 55 gulden over te maken op girorekening 4270968 van de Postbank te Den Haag, o.v.v. ‘Fotoboek N. Steenkamp’.

Nout Steenkamp is als huisfotograaf al vele jaren medebepalend voor het gezicht van Delta. In zijn eerste fotoboek ‘Just Around The Corner’ wordt het universitaire leven breed uitgemeten. Verder illustreert het boek met snapshots uit de dagelijkse realiteit en portretten van zonderlingen dat zijn blik verder reikt dan de muren van de TU.