Films in Delft

Blade. Verfilming van zwarte stripboek-held (Wesley Snipes) die half mens/half vampier is en om een bekend thema met booswicht-vampier (Stephen Dorff) de degens kruist. Gelieve uw hersens bij de ingang te laten.

The Butcher Boy . Ondeugende knul groeit uit tot gewelddadig misbaksel in Ierse jaren zestig. Zwarte komedie van Neil Jordan (‘A Crying Game’) die met dit opgewekte gruwelverhaal de pompeuze ‘Michael Collins’ doet vergeten.

Godzilla . Door atoomproeven gemuteerde hagedinges met grote schoenmaat wandelt door New York en legt eieren in Madison Square Garden. De gehypte Amerikaanse remake van het Japanse filmmonster, gemaakt volgens het motto ‘our plates are much bigger‘.

De Groote Postweg . ‘Road’-movieachtige documentaire, doorspekt met feiten en herinneringen, over de gelijknamige weg, die tijdens het Nederlands koloniaal bewind werd aangelegde op Java. Maker Bernie IJdis zal aanwezig zijn om vragen te beantwoorden.

Hope Floats . Sandra Bullock begint opnieuw in geboortestad nadat haar vriendin er met haar man vandoor gaat. Scheiden doet leiden en meer (cliché-matige) levenswijsheden uit de dagelijkse praktijk. Smartlap die de liefhebber zal bekoren. Let op het 9-jarige acteerwonder.

The Ice Storm . Geslaagde want afstandelijke seventies-film van Ang Lee over het het verval van familiewaarden, toen ouders aan partner-ruil deden en de hoeksteen van de samenleving een optater kreeg.

The Idiots . Niet door iedereen bewonderd maar desondanks interessant experiment van Lars von Trier over groep mensen die besluiten de idioot te gaan uithangen, wat voor sommigen meer consequenties heeft dan voorzien.

Kundun . Martin Scorsese portretteert het leven van de veertiende Dalai Lama en staaft zonder valse sentimenten de morele integriteit van een cultuur die wat China betreft beter kan worden uitgeroeid.

Madelief . Stadsmeisje leert haar plattelandsopa kennen (een lekker mopperende Rijk de Gooijer) nadat oma is heengegaan. Oerhollandse kinderfilm met diepgang en van kwaliteit.

The Negotiator . Waargebeurd, intens, intelligent en energiek gijzeldrama in ‘Die Hard’-verpakking. Acteerkanonnen Samuel L.Jackson en Kevin Spacey knopen de losse eindjes aan elkaar.

The Truman Show . Het leven van Truman Burbank is een soap, totdat er een studiolamp voor z’n voeten neervalt. Vergeet Jim Carrey’s bekkentrekkerij en geniet van een briljante film, die nu eens niet van een lopende band komt, maar origineel is en inhoud heeft.

Het 14e Kippetje . Iedereen loopt zijn grote liefde mis, is het motto van deze openingsfilm van het Nederlands Film Festival. Flauwe dialogen van Arnon Grunberg en seksloze uitstraling van Thekla Reuten vallen vooral in de smaak bij pubermeisjes.