Films in Delft

Bizarre, kuise SM-film van Bunuel.

Dangerous Minds . Michelle Pfeiffer als idealistische middelbare-schoollerares die pedagogisch wonder verricht in de getto. Zonder Andy Garcia, die verdween op de vloer van de montagekamer.

Clerks . Amerikaanse low budget film over verkoper in buurtwinkel. Absurde situaties en snelle dialogen met veel krachttermen. Geen hoogstandje, maar wel fris en aanstelijk.

Fair Game . Chemie ontbreekt in formule-film waarin politieagent William Baldwin protectie verleent aan geharde advocate, model turned actress Cindy Crawford. Tussen de explosies door hebben ze sex.

Goldeneye . Betere Bond-film, met Pierce Brosnan als de nieuwe Connery en ‘onze’ Famke Janssen als Russische Xena Onatopp met dodelijke dijpartij. Veel actie in een verhaal met weinig diepgang, maar ach, zijn naam is Bond, James Bond.

Heavy . Gevoelige film over dikke pizzabakker die verliefd wordt op beeldschone serveerster. Terwijl Deborah Harry vlamt van verleidelijkheid, steelt hoofdrolspeler Pruitt Taylor Vince de show.

Il Postino . Chileense banneling strijkt neer op eilandje voor Italiaanse kust en onderhoudt warme relatie met postbezorger en barmeisje. Kleine, verrassend mooie film. Hoofdrolspeler overleed kort na de opnamen aan de gevolgen van aids.

Lisbon story . Beelden die niemand ziet zijn het zuiverst, heet het in deze nieuwe Wenders waarin geluidsman in Lissabon vertoeft. Hij vond het niet nodig dat de cameraman door de lens keek, dus daarom laten we dit misbaksel maar ongezien.

Pippi Langkous . Speelfilm over het non-conformistische enfant terrible dat de opvoedkunde aan haar laars lapt, maar karaktertje heeft om op te vreten.

The remains of the Day . Anthony Hopkins als geblokkeerde butler in dienst van een Engelse lord die heult met de nazi’s. Zelfs voor Emma Thompson gaat hij niet plat in deze onvolprezen Ivory-film.

Seven . Rechercheurs Morgan Freeman en Brad Pitt maken spannende jacht op seriemoordenaar die hen tot op het eind steeds een stap voor is. Fraai gestileerde film.

Smoke . Drie prachtig gemaakte ‘short cuts‘ over het leven in Brooklyn, geconcentreerd rond de tabakszaak van Harvey Keitel. Met zichtbaar plezier gemaakt.

The Usual Suspects . Regisseur speelt verstoppertje in complexe misdaadthriller. Ingenieus script met verrassend, Hitchcockiaans plot. Klasse apart.

Verder nog te zien in Delft: Babe, Filmpje en Pocahontas.

Belle de Jour . Catherine Deneuve als ongerepte doktersvrouw die verlangt naar billekoek. Als manlief eens wist wat ze allemaal uitspookte in maison Anaïs. Bizarre, kuise SM-film van Bunuel.

Verder nog te zien in Delft: Babe, Filmpje en Pocahontas.