Feestjes met een kroontje

24 Uur Koninginnedag, 180 uur feest. Dat betekent keuzes maken. De beste oranjeparty’s op een rijtje.
Als student in Delft heb je het zo gek nog niet. Kroegen en verenigingen binnen handbereik en met een OV-kaart onder je kont zit je binnen tien minuten in twee van de leukste steden van Nederland.

En dat is met Koninginnenacht wel zo handig.

Niet dat je je studentenstad per se uit hoeft op 29 en 30 april, want voor het eerst houdt Delft een eigen Koninginnenacht, in de Kromstraat. Die begint met een ‘akoestisch uurtje’ om 19.00 uur. Café De Kurk en de Aperitivobar serveren buiten een diner met koninklijke amuses en daarna barst een Braziliaans feestje los, met Gritt & Bazar, Tommy Tequila en Boemklatsch. Voor de afterparty kun je zelfs kiezen: de officiële afsluiter van de Delftse ‘Nach’ begint om 23.00 uur in Ciccionina, maar ook Speakers doet oranjegezind met een wel heel lekker feestje. Daar houden dj’s Darkraver, Nicky Romero, Kid Kaio en anderen je de hele nacht bezig.

Daar moet je wel de Haagse, enige echte ‘Koninginnenach’ voor missen. En die is dit jaar nog grootser aangepakt dan in vorige jaren. Op vier podia in de binnenstad zijn gratis optredens te zien van onder anderen Caro Emerald, Laura Jansen, Di-rect, Jason Isbell (ex-Drive By Truckers) en Flinke Namen. Handig: via de NachMobiel ontvang je het laatste nieuws over de Nach, een plattegrond met programmering en kun je een passe-partout voor het festival kopen. Die geeft trouwens ook meteen korting op de party in het atrium van het stadhuis, waar Billy the Klit zijn ‘Royal Ball’ houdt. Alleen de kleinere optredens in kroegen en clubs zijn er niet op aangegeven. Beetje jammer, want juist die zorgen voor dat intieme, typisch Haagse sfeertje.

Heb je het liever iets minder grootschalig, maar toch wat spectaculairder dan in Delft? De leukste stapplek van Rotterdam, het Westelijk Handelsterrein, houdt zijn eigen mini-nacht. Lekker divers, met muziek uit de 80’s en 90’s, funk, soul en jazz. Het is wel het enige oranjefestival waarvoor je moet betalen, tien euro maar liefst, maar het is dan ook het enige overdekte. Natuurlijk spelen ook de clubs in op het evenement. De Maassilo bijvoorbeeld, waar tijdens ‘Révolt’ onder anderen Dr. Lektroluv (niet missen!), Vitalic en Erol Alkan draaien. Watt houdt onder de noemer ‘Hey! Queensnight’ gewoon een ouderwetse avond, met optredens van onder anderen Michel de Hey en Benny Rodrigues.
Flinke bikkel die daarna nog energie over heeft voor een vrijmarkt op Koninginnedag, natuurlijk. Maar mocht je fris en fruitig wat nuchtere oranjegekte op willen snuiven: om 12.00 uur begint op het Agathaplein in Delft het ‘Orange Sun Festival’. Een prima plek om een beetje loom rond te struinen tussen zomerse livemuziek, (straat)theater, workshops en een exotische markt. Het algemene Koninginnedagprogramma van Delft begint om 12.00 uur op de Markt, met optredens van The Clarks en verschillende dj’s.

Rotterdam is doorgaans niet zo oranjegezind. Maar ‘Oranjebitter’, een piepklein festival rond de Pannekoekstraat, is er niet minder leuk om. Vanaf 12.00 uur presenteert Jakhals Sjoerd bij restaurant/cocktailbar Level (tip!) onder anderen de Rotterdamse rockers van Dean, funk-Vlaming Stijn en The Freshest Kidz met Alainde Lon als mc. Daarnaast is er een barbecue, een oranjefontein en – handig na een onverantwoorde hoeveelheid bier: je kunt er trouwen voor één dag. Aangrenzend, bij Café Rembrandt op de Nieuwemarkt, wordt ook oranje gefeest, met optredens van Bassjackers, Marc MacRowland en Kenneth G. Perfect om je huwelijkse staat te bezegelen. En de dag daarna? Ben je met een koninklijke kater automatisch weer gescheiden.

Master’s students can now compete for the UfD-Strukton Master Award, a prize sponsored by the University Fund Delft and Strukton, a construction company. First prize is worth 5,000 euro, and the two runners-up prizes 2,500 euro each. To compete for these prizes, students must have written ‘a project, graduation or research report about sustainable ideas and groundbreaking solutions for improving the environment’. The closing date for submissions is 1 October 2009. For more information, www.strukton-studenten.nl.