‘Extra uitloopjaar is niet genoeg’

Studenten gaan door met de strijd tegen de kabinetsplannen. Op 21 januari is er een landelijke demonstratie gepland, ook al heeft het kabinet toegezegd dat studenten ook in hun master een jaar mogen uitlopen.

Afgelopen vrijdag gingen studenten in verschillende steden de straat op. Op de Dam protesteerden zo’n vierduizend studenten. Ook in Nijmegen, Wageningen en Utrecht werd gedemonstreerd. En het ziet er niet naar uit dat de storm gaat liggen. Sinds half zeven vanochtend bezetten studenten culturele & maatschappelijke vorming een deel van de Hogeschool Rotterdam.

De ministerraad besloot vrijdag dat studenten straks zowel in de bachelor- als in de masterfase één jaar mogen uitlopen, zonder dat zij een hoger collegegeld hoeven betalen. Maar de studenten willen meer.

Halbe-heffing
Studenten mogen hun uitloopjaren namelijk niet vrij besteden, benadrukt Guy Hendricks, voorzitter van het Interstedelijk Studentenoverleg studentenorganisaties. Er is één jaar extra voor de bachelor en één jaar voor de master. Een student die bij zijn bachelor meer dan een jaar uitloopt, gaat gewoon meer collegegeld betalen. En dit hogere collegegeld, door de studenten de ‘Halbe-heffing’ gedoopt, moeten zestigduizend ‘langstudeerders’ al vanaf september gaan betalen, aldus Hendricks.

“Ongelooflijk dat Rutte dit als positief nieuws durfde te brengen”, smaalt ook Sander Breur van de Landelijke Studenten Vakbond. Rutte zei namelijk dat de regeling meer geld oplevert dan gedacht. “Dan gaan ze dus alsnog meer bezuinigen dan ze van plan waren”, aldus Breur.

Demonstratie
Het ISO, de LSVb en de LKvV organiseren op 21 januari – de verjaardag van staatssecretaris Zijlstra – een landelijke demonstratie. ‘Als cadeautje’ krijgt hij ‘het Malieveld vol betrokken studenten’, schrijven de organisaties in een gezamenlijk persbericht. Ze roepen op tot een landelijke collegevrije dag, zodat studenten naar Den Haag kunnen komen.

Breur denkt dat protesteren nog zin heeft: “Zolang het in de coalitie niet helemaal lekker loopt, ligt er een mogelijkheid. De partijen moeten plannen verdedigen waar ze zelf niet helemaal achterstaan. Ze weten dat ze eigenlijk zouden moeten investeren om hun ambities waar te maken.”

Hoe vind je de weg op het grootste filmfestival van Nederland? Steven Kraan van het IFFR helpt een handje en pikt ‘Soul Boy’ (2010) eruit. De film gaat over de krottenwijken in Nairobi, de hoofdstad van Kenia. Het is er behoorlijk armzalig. De veertienjarige Abila krijgt de zware taak om de ziel van zijn vader te redden met het vervullen van opdrachten.

‘Soul Boy’ is ontstaan vanuit een workshopsituatie. De productionele ondersteuning van de Duitse regisseur Tom Tykwer heeft de film een professioneel aanzien gegeven. ‘Soul Boy’ is onderdeel van een van de thema’s dit jaar, ‘Where is Africa: een zoektocht naar de ziel van de Afrikaanse cinema’. Het hoogtepunt hiervan lag in de vroege jaren zestig, toen in het buitenland opgeleide filmmakers terugkeerden naar het continent. In een terugblik brengt het festival een eerbetoon aan vier ten onrechte in de vergetelheid geraakte pioniers op filmgebied. Daarnaast is het IFFR op zoek gegaan naar regionale Afrikaanse trends en presenteert het een nieuwe oogst aan films.
Een tweede tip is de film ‘R’ (2010). Rune is een jonge Deen, die is veroordeeld voor een ernstig geweldsdelict. Hij komt terecht in een oude, zwaarbewaakte gevangenis en is vastbesloten zo weinig mogelijk op te vallen. De strijd om de macht wil Rune links laten liggen, maar al op de eerste dag wordt duidelijk dat dát geen optie is. Er valt niet te ontsnappen aan de meedogenloze gevangeniscultuur, met een strikte pikorde, gewelddadige erecodes en geheimzinnige contracten. Dankzij zijn handigheid weet Rune zich toch een bevoorrechte positie te verwerven.

Ook een aanrader: een drive-incinema, op 3 februari om 19.00 uur. Bezoekers krijgen vanuit hun eigen auto de horrorklassieker ‘The Raven’ te zien. Wie bang is voor kippenvel – van de film of gewoon van de kou – kan het beste een warme deken meenemen. Het geluid is via de radio of een mobieltje te horen. In de ‘zaal’ is plaats voor vijftig auto’s.
Naast de vele films zijn er tal van andere activiteiten op het IFFR. Zo is er op 3 februari een multimediale talkshow in samenwerking met Studium Generale van de Erasmus Universiteit Rotterdam. Experts uit de filmwereld, marketing, wetenschap én festivalbezoekers kunnen ingaan op de integratie van nieuwe media in de filmwereld en zo verschillende scenario’s voor het filmfestival van de toekomst schetsen. Want iedereen met een pc, internetverbinding en een camera op de mobiel kan tegenwoordig films downloaden of zelf films maken en deze via online podia als YouTube verspreiden. Aansluitend wordt de film ‘At the End of Daybreak’ vertoond.

Op zaterdag 30 januari vindt in Lantaren/Venster een interessante filmmiddag plaats voor CJP’ers. Deelnemers bekijken een actuele festivalfilm, krijgen een workshop ‘film recenseren’ en gaan in gesprek met de regisseur van de film. De beste recensies worden op de site van CJP en het IFFR geplaatst. Kosten: €15 voor CJP-leden, €30 voor niet-leden.
De Rotterdam Film Course, op donderdag 4 februari, is een gevarieerde studiedag, waarbij studenten kennismaken met typische festivalfilms: inventief, dwars en vernieuwend. De dag staat in het teken van een speciaal thema dat uitgewerkt wordt in een lezing met fragmenten, afgewisseld met een tweetal films. Aanmelden hiervoor kan op de website van het filmfestival.
Het IFFR wordt zaterdag 6 februari afgesloten met de wereldpremière van ‘De vliegenierster’ van Kazbek, een film naar het boek ‘Een schitterend gebrek’ van Arthur Japin.

39ste International Filmfestival Rotterdam. Tot en met 6 februari op diverse locaties in het centrum van Rotterdam.
Kaarten: €9, CJP  €6,50 (doordeweeks vóór 17.00 uur)
www.filmfestivalrotterdam.com