​‘Extra faculteit open tijdens tentamenweekenden’

De TU onderzoekt of het haalbaar is om tijdens tentamenweken een extra faculteit open te stellen in de weekenden. De studentenraad wil dat als kortetermijnoplossing voor een tekort aan studieplekken.

In de afgelopen tentamenweken kreeg de studentenraad (sr) veel berichten van studenten die geen stilteplek konden vinden op de campus. De TU Delft Library zit tijdens tentamenweken en op zondagen vol en het learning centre Pulse is er pas in 2017.

Daarom pleitte de sr vorige week tijdens een overleg met het college van bestuur voor extra studieplekken op korte termijn. Zijn voorstel is om in het weekend voorafgaande aan de tentamenperiode duidelijk naar studenten te communiceren waar nog stilteplekken te vinden zijn. Mocht op dat moment blijken dat er een capaciteitstekort is, dan wil de sr dat er in de volgende weekenden een extra faculteit open gaat.

Collegelid Anka Mulder wil eerst kijken wat financieel haalbaar is. Openstelling kost immers extra geld aan verwarming, beveiliging en bedrijfshulpverlening. Ze wees er op dat het probleem zich tot nu toe oplost. “Mensen kunnen ook thuiswerken. Naar de campus komen vind ik leuk en samen studeren heeft mijn voorkeur, maar ik ga er serieus naar kijken.”

Mulder is het met de raad eens dat er beter gecommuniceerd moet worden dat er beneden in de Aula studieplekken zijn gekomen en dat er in de foyer stilteplekken (iets anders dan studieplekken, vindt de sr) zijn. Probleem is volgens de sr dat studenten daar niet van op de hoogte zijn. Communicatie daarover vindt Mulder echter een taak voor de dienst Facilitair Management en Vastgoed.