Onderwijs

Engels TU-docenten wordt in toekomst verplicht getest

Docenten van de TU Delft worden in de toekomst verplicht getest op hun Engelse taalvaardigheid. De werkgroep Engelse taal zoekt uit hoe dat precies moet gebeuren.

Dat zei collegelid Paul Rullmann gisteren in een vergadering met de studentenraad (sr). De raad had het college van bestuur (cvb) in een brief gevraagd een Engelse taaltest voor alle docenten verplicht te stellen.

De sr krijgt naar eigen zeggen veel klachten over het Engels van docenten. Ze is bang dat dat aantal verder zal stijgen als vanaf volgend studiejaar alle faculteiten hun masters alleen nog maar in het Engels mogen aanbieden.

Een verplichte test voor alle docenten heeft volgens de studentenraad meerdere voordelen. Niet alleen zal deze ‘harde cijfers opleveren over de beheersing van het Engels door het docentencorps’, het zal ook ‘de ogen openen van de docenten, die er altijd van overtuigd waren correct Engels te spreken’.

Volgens Rullmann moet er bij de invoering van zo’n verplichte test goed gelet worden op de timing. “Het kost veel geld als je en masse gaat testen”, weet hij. Daarom wil hij beginnen bij de groep docenten die in de masteropleidingen lesgeeft.

Niet alleen het Engels van docenten staat ter discussie, ook dat van buitenlandse studenten blijkt te wensen over te laten. Slechts de helft van de buitenlandse studenten in Delft spreekt volgens eigen zeggen goed genoeg Engels om lessen te volgen en groepswerk te doen. Dat blijkt uit een steekproef van studentenvakbond VSSD, die daarmee meer achtergrondinformatie wilde verzamelen voor de discussieavond over Engelstalig onderwijs aanstaande maandag in de aula.

De VSSD ging voor de steekproef naar de spaceboxen aan de Leeghwaterstraat om de bewoners te vragen wat ze vinden van hun eigen Engels en dat van hun medestudenten. Ongeveer de helft van de ondervraagden bleek zichzelf goed te vinden in Engels, terwijl ze bij andere studenten merken dat zij de taal slecht beheersen. Zo slecht zelfs, dat met hen niet is samen te werken. Andersom vinden studenten die zichzelf een drie, vier of vijf geven op een schaal van tien andere studenten wel goed in Engels.

De helft van de ondervraagde buitenlandse studenten vindt bovendien de Toefl-test (Test of English as a foreign language), die buitenlandse studenten moeten maken voordat zij aan de TU worden toegelaten, onvoldoende geschikt voor het testen van Engelstalige vaardigheden. Een kwart van de ondervraagden zegt meer begeleiding bij het Engels te willen, bijvoorbeeld in de vorm van spraaklessen.

De VSSD trekt zich de opmerking van één van de studenten aan, dat sommige docenten het duidelijk laten merken niet graag Engels te gebruiken. Buitenlandse studenten zouden zich daardoor minder welkom voelen. (SB)

Dat zei collegelid Paul Rullmann gisteren in een vergadering met de studentenraad (sr). De raad had het college van bestuur (cvb) in een brief gevraagd een Engelse taaltest voor alle docenten verplicht te stellen.

De sr krijgt naar eigen zeggen veel klachten over het Engels van docenten. Ze is bang dat dat aantal verder zal stijgen als vanaf volgend studiejaar alle faculteiten hun masters alleen nog maar in het Engels mogen aanbieden.

Een verplichte test voor alle docenten heeft volgens de studentenraad meerdere voordelen. Niet alleen zal deze ‘harde cijfers opleveren over de beheersing van het Engels door het docentencorps’, het zal ook ‘de ogen openen van de docenten, die er altijd van overtuigd waren correct Engels te spreken’.

Volgens Rullmann moet er bij de invoering van zo’n verplichte test goed gelet worden op de timing. “Het kost veel geld als je en masse gaat testen”, weet hij. Daarom wil hij beginnen bij de groep docenten die in de masteropleidingen lesgeeft.

Niet alleen het Engels van docenten staat ter discussie, ook dat van buitenlandse studenten blijkt te wensen over te laten. Slechts de helft van de buitenlandse studenten in Delft spreekt volgens eigen zeggen goed genoeg Engels om lessen te volgen en groepswerk te doen. Dat blijkt uit een steekproef van studentenvakbond VSSD, die daarmee meer achtergrondinformatie wilde verzamelen voor de discussieavond over Engelstalig onderwijs aanstaande maandag in de aula.

De VSSD ging voor de steekproef naar de spaceboxen aan de Leeghwaterstraat om de bewoners te vragen wat ze vinden van hun eigen Engels en dat van hun medestudenten. Ongeveer de helft van de ondervraagden bleek zichzelf goed te vinden in Engels, terwijl ze bij andere studenten merken dat zij de taal slecht beheersen. Zo slecht zelfs, dat met hen niet is samen te werken. Andersom vinden studenten die zichzelf een drie, vier of vijf geven op een schaal van tien andere studenten wel goed in Engels.

De helft van de ondervraagde buitenlandse studenten vindt bovendien de Toefl-test (Test of English as a foreign language), die buitenlandse studenten moeten maken voordat zij aan de TU worden toegelaten, onvoldoende geschikt voor het testen van Engelstalige vaardigheden. Een kwart van de ondervraagden zegt meer begeleiding bij het Engels te willen, bijvoorbeeld in de vorm van spraaklessen.

De VSSD trekt zich de opmerking van één van de studenten aan, dat sommige docenten het duidelijk laten merken niet graag Engels te gebruiken. Buitenlandse studenten zouden zich daardoor minder welkom voelen. (SB)

Redacteur Redactie

Heb je een vraag of opmerking over dit artikel?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.