Elektropunk met Dead Stereo

Donderdag staan ze in de finale van de Koninginnenach-bandverkiezing in het Paard van Troje, vrijdag spelen de mannen van Dead Stereo tijdens de eerste editie van ‘For Your Ears Indie’ in Speakers.

Precies een jaar bestaat Dead Stereo nu en de bandleden hebben een turbulent jaar achter de rug. Op 14 april won de Haagse band de eerste prijs in de bandcontest Talent Event: een opname in de Basement Studio in Den Haag. De vier nummers die ze toen hadden, staan sindsdien op een EP.

“Mijn broer en ik speelden al in diverse losse bandjes, maar besloten op een gegeven moment om samen te gaan spelen”, vertelt bandlid Emiel den Exter. “Wel zo makkelijk.” Op hun middelbare school, de Internationale School in Den Haag, vonden ze het derde bandlid.

Dit jaar is Den Exter begonnen met een studie in Delft, industrieel ontwerpen. Plannen om in Delft te gaan wonen heeft hij niet, “ik voel me thuis in Den Haag”. En ook voor de muziek is Den Haag natuurlijk ’the place to be’.

Dead Stereo bestaat uit Alex Murphy (18, gitaar/zang), Emiel den Exter (20, basgitaar, synthesizer en zang) en Clemens den Exter (17, drums/zang). De band speelt vrij stevige alternatieve rock, met elektro-invloeden. Last van een tenenkrommend Engels accent hebben de jongens niet, iets wat vaak voorkomt bij Nederlandse bands die in het Engels zingen. De broertjes Den Exter zijn geboren in de Verenigde Staten en woonden er de eerste acht jaar van hun leven.

De naam van de band ontstond pas op de dag van hun eerste optreden. “We hadden een beetje moeite om een goede naam te vinden, we hadden er al vijf gehad”, vertelt Den Exter. “Dead Stereo voelde gelijk goed: kort, makkelijk en het sloeg ergens wel op onze muziek.”

Het afgelopen jaar heeft de band veel opgetreden. Donderdag hopen ze de Koninginnenach-bandfinale te winnen in het Haagse Paard van Troje. “We hebben de smaak te pakken van het winnen”, aldus Den Exter. “We staan in juli in het LVC in Leiden en hopen dit jaar ons eerste album op te nemen.” Ook doen ze mee aan de High School Music Competition op 18 mei, georganiseerd door de Pop Unie en wederom in het Paard van Troje.

Vrijdag zijn in Speakers ook live-optredens van de bands Hasselhoff (wave rock) en RAVAGE! RAVAGE en ‘úber-rockchick’ Elle Bandita. Tussen de optredens door vinden dj-sets plaats van de bands zelf en na afloop draait dj Jacques de la Disque. (KW)

‘For Your Ears Indie’, featuring Hasselhoff, Elle Bandita, Ravage! Ravage!, Dead Stereo en afterparty met dj Jacques de la Disque, vrijdag 18 april in Speakers. Zaal open 20.30 uur, aanvang eerste band 21.30, entree 7 euro.

www.speakers.nl

www.deadstereo.nl

www.paard.nl

www.popunie.nl