Eend

De ene man met de baard is het land nog niet uit, of de andere klopt alweer aan de deur. Kerst is een goede aanleiding om een nieuw recept uit te proberen. Hierbij mijn variant op een recept met eend.

Eend met zelfgemaakte zuurkool en cranberrycompote

Nodig: oven; temperatuurmeter; koekenpan; kookpan; ovenschaal; schaal; mes en snijplank.

Ingrediënten: tamme eendenborst; cranberries (500 g.); port (200 ml.); suiker; een citroen; tijm; rozemarijn; jeneverbes; azijn; spitskool; zout en peper; iets van aardappelen (gratin, puree of kroketjes)

Verwarm de oven tot 80 graden. Ja 80 graden,heel weinig dus! Snijd het vet van de eend in, bestrooi met een beetje zout en leg in een schaal in de oven met de huid omhoog. Doe de temperatuurmeter erin. Als de eend op 54 graden is, is deze gaar. Dit kan lang (1,5 uur) duren. Doe de cranberries met de port en de schil en het sap van een citroen in de kookpan. De schil in grote repen, niet geraspt. Zet de kookpan op laag vuur tot de cranberries zacht zijn. Balanceer het zure met de suiker. Doe 400 milliliter azijn samen met 50 gram suiker, 5 geplette jeneverbessen, 1 takje tijm en 1 takje rozemarijn in een kookpan en zet op een laag vuurtje. Snijd de kool in heel fijne reepjes en doe ze in een bak. Zodra de azijn warm is, giet je deze over de kool. Gedurende een uur van tijd tot tijd omscheppen. Als de eend gaar is, bak deze dan nog even op de huid af in de pan om de huid krokant te krijgen. Je kunt in die pan nog de saus maken. Serveren met iets van aardappel, compote en de zuurkool.

Prettige kerstdagen en een gelukkig Nieuwjaar!