Eerstejaars TU-studenten die vanwege een negatief bindend studieadvies van studie switchen, hebben dertig procent kans weer uit te vallen. Dat blijkt uit een onderzoek van de TU.
Aanleiding voor het onderzoek was het verhogen van het bindend studieadvies (bsa) in 2012 van 30 naar 45 studiepunten. Het percentage switchers met een negatief bsa steeg vervolgens van 8,6 procent in 2011 naar 11,3 procent in 2014. Belangrijkste reden om te switchen binnen de TU was een negatief bsa: driekwart van de switchers heeft zo’n negatief advies. Velen hadden maar nul tot vijftien studiepunten gehaald.
Na switchen bleek ongeveer zestig procent het bsa toch te halen. Verrassend en verheugend, aldus een van de onderzoekers, Geerlinge Pessers. Dertig procent had weer een negatief bsa. De anderen zaten op het randje of waren gestopt. Opvallend was dat vier opleidingen in collegejaar 2014-2015 meer switchers ontvingen: civiele techniek, technische bestuurskunde, werktuigbouwkunde en maritieme techniek. Van die laatste switchers haalde krap de helft zijn bsa.
Het aandeel studenten dat voortijdig stopt en zich in het volgende jaar opnieuw inschrijft voor dezelfde opleiding is in vier jaar tijd gestegen van 12,5 procent naar 31,6 procent. Daarvan haalt slechts veertig procent het bsa. Bij maritieme techniek is de helft afkomstig van werktuigbouwkunde dat voor driekwart hetzelfde curriculum heeft. Voor die twee opleidingen komt er voor studenten die per september 2016 beginnen één gemeenschappelijk bsa. Wie vervolgens een negatief bsa haalt voor bijvoorbeeld werktuigbouwkunde mag zich niet opnieuw inschrijven voor die studie én maritieme techniek.
Andere mogelijke maatregelen voor vergroting van de studievoortgang van switchers en stakers zijn betere voorlichting en begeleiding en verplichting van de studiekeuzecheck, maar dat laatste moet wettelijk dan voor alle studenten. Verder zou de universiteit herinschrijving kunnen beperken bij numerus fixus opleidingen en een bsa kunnen instellen van zestig studiepunten na twee jaar.
Het college van bestuur heeft hierover nog geen besluit genomen. Eerst volgen er twee evaluaties: deze zomer de maatregelen voor studiesucces en komend collegejaar de verhoging van het bindend studieadvies naar 45 studiepunten. Daarna kijkt het college naar de studiekeuzecheck.
Uit een enquête onder 330 switchers uit 2015 gaven de 58 respondenten als belangrijkste redenen voor het niet halen van het bsa dat ze moesten leren studeren (61 procent) en moesten wennen aan zelf plannen (57,7 procent) en aan het niveau (46,2 procent). Ze switchten omdat ze een andere studie ook leuk vonden of in Delft wilden blijven.
Hun nieuwe keuze maakten ze vooral via de website of door te praten met studenten van de nieuwe studie. Dat ze een studie(her)keuze workshop konden doen of konden praten met een studieadviseur van de nieuwe opleiding kwam niet in ze op. Wel hadden ze behoefte aan praktische informatie over het inschrijfproces, het meenemen van oude studiepunten, de leermethode en de manier van studeren bij de nieuwe opleiding.
Comments are closed.