Vijfduizend kilometer rijden op een hoeveelheid waterstof die gelijk staat aan een liter benzine. Dat is het doel van de studenten die vorige week donderdag de Eco-runner VII presenteerden. Deze auto is de zevende Eco-runner die volledig op waterstof rijdt.
Op 25 mei 2017 doet de Eco-runner mee met Shell Eco-marathon in Londen. ‘Hoe langzamer, hoe beter’ is het streven, want het gaat bij de wedstrijd niet om snelheid, maar om zuinigheid.
Aan de wedstrijd doen teams mee uit verschillende landen. Het draait om wie met de minste brandstof het verst kan rijden. Delft is hier goed in: al eerder won de TU de eerste plek. Vorig jaar werd het team teleurstellend derde, als gevolg van een klapband en een nieuw parcours. “Het was een ruwer parcours, zo zat er bijvoorbeeld een heuvel in”, vertelt Paul Hulsman, manager van het team van dit jaar. “De organisatoren gaven het nieuwe parcours pas laat door en toen was het ontwerp al vastgesteld. Je bent maar een jaar bezig, dus iets veranderen kon toen niet meer.”
25 kilometer per uur
Dit jaar weet het team beter wat ze kunnen verwachten. Door de heuvel moet de auto lichter zijn dan ooit. Waar de wagen vorig jaar nog 41,5 kilo telde, weegt hij nu 34. “Dat komt onder andere door de nieuwe motor, die een stuk lichter is”, zegt Hulsman. Zelfs de coureur moet zo licht mogelijk zijn, minimaal vijftig kilo volgens het reglement. “Vorig jaar was het streven 1992 kilometer op 1 liter benzine. Nu willen wij 3500 op ruw terrein en 5000 op een vlak parcours halen”, aldus Hulsman. Snel gaat de auto niet, 25 kilometer per uur bij de wedstrijd. “Waarschijnlijk haalt hij de 40 wel, maar dan is hij niet meer zuinig genoeg.”
Waterstof is de toekomst
Of de wagen ooit op de openbare weg zal rijden? Hulsman denkt het niet. “Een Formule 1 racewagen zie je ook niet op straat rijden.” De techniek die voor de Formule 1 wordt ontwikkeld, wordt wel weer overgenomen door autofabrikanten. “Met dit prototype laten we zien dat waterstof de toekomst is. Hyundai, Toyota en BMW zijn al bezig met waterstofauto’s.” Dat het niet een succes is als de elektrische auto, komt misschien omdat er zo weinig tankstations zijn, om precies te zijn twee in Nederland. Toch denkt Hulsman dat we over een paar jaar in waterstofauto’s rijden. “Ik denk dat elektrisch rijden slechts een tussenfase is.”

Comments are closed.