Dynamische ‘fun city’ met luxe broodjes

Door het sport- en cultuurcentrum (S&C) anders te organiseren moet voortaan duidelijker zijn bij wie sportende studenten hun klachten en vragen kunnen neerleggen.

Al in 2005 klaagden studentensportverenigingen over de manier waarop het management van het TU sportcentrum met ze omgaat. De communicatie zou erg moeizaam verlopen en het zou geregeld moeite kosten om de juiste verantwoordelijke te pakken te krijgen. Onduidelijk was wie waarvoor verantwoordelijk was.

Door de organisatie strakker in te delen in de takken sport, cultuur, dynamiek en horeca en meer studenten bij de organisatie te betrekken, moet het S&C beter functioneren en meer bezoekers trekken.

Het nieuwe S&C moet een ‘fun city’ worden, waar het voor studenten altijd leuk is. Ze moeten niet eens vooraf hoeven kijken wat er te doen is, zegt directeur Raymond Browne. Ook moet het geen cultuur met een grote c bieden, maar een ‘dynamische studententent’ zijn waar ruimte is voor incidentele programmering door een manager dynamiek.

Belangrijke rol in deze ‘fun city’ speelt de horecagelegenheid die professioneler moet worden onder een manager horeca. “Twee jaar geleden zat er een kantine in het gebouw waar alleen patat werd verkocht”, zegt Browne. “Voortaan zijn er ook luxere broodjes te koop.” Buitenlandse studenten in het sportcafé tijdens evenementen als het EK voetballen op een groot scherm naar wedstrijden kunnen kijken.

De manager sport wordt verantwoordelijk voor onder meer sponsorrelaties met de studentensportverenigingen en samenwerking met scholen, gemeente en sportbonden. Voor het vaste, jaarlijkse cultuurprogramma komen er vijf vakgroepen: muziek, dans, theater, beeldende kunst en media. Die vallen onder een aparte manager cultuur. Verder bekijkt een marketingmedewerker wat het publiek nu werkelijk wil. (CvU)