Ongecategoriseerd

DWH betwist homo-onvriendelijkheid Delft

De Delftse Werkgroep Homoseksualiteit (DWH) betwijfelt of homojongerenblad Expreszo wel een goed onderzoek heeft gedaan naar de homovriendelijkheid van dertien studentensteden.

Uit dat onderzoek concludeerde Expreszo dat Rotterdam de meest homovriendelijke studentenstad is en Delft de minst homovriendelijke. De DWH zet echter ‘ernstige vraagtekens’ bij de correctheid waarmee het onderzoek is uitgevoerd.

Het onderzoek zou gebaseerd zijn op de frequentie van homogeweld, maar volgens de DWH wordt homogeweld nog lang niet altijd als zodanig geregistreerd. DWH heeft het afgelopen jaar meer keren de media gehaald omdat de werkgroep zich hard maakte voor registratie van homogerelateerd geweld. Dat gebeurde onder meer na het ingooien van ruiten bij de DWH.

DWH lijkt het waarschijnlijk dat steden waarin soortgelijke verenigingen zich hard maken voor registratie van zulke incidenten, daardoor onterecht op de kaart worden gezet als steden waarin het voor homo’s onveilig is.

Uit dat onderzoek concludeerde Expreszo dat Rotterdam de meest en Delft de minst homovriendelijke studentenstad is. De DWH zet echter ‘ernstige vraagtekens’ bij de correctheid waarmee het onderzoek is uitgevoerd en stuurde 11 december een open brief naar Expreszo.

De werkgroep heeft het afgelopen jaar meerdere malen de media gehaald, omdat ze zich hard maakte voor registratie van homogerelateerd geweld. De werkgroep denkt dat Delft door die actieve houding onterecht is aangemerkt als stad waarin het voor homo’s onveilig is.

De DWH heeft Exspreszo uitgenodigd voor een gesprek om te laten zien dat het in Delft wel degelijk veilig is en dat er voor homo’s ook wat positiefs valt te beleven.